۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۹:۰۰ ب.ظ

گزارش ویژه تسنیم| چند ساعت پیش از «طوفان الاقصی» در درون سیستم های اطلاعاتی اسرائیل چه گذشت؟

[ad_1]

درحالی که نبرد «طوفان الاقصی» وارد یازدهمین روز خود شده است، خبرنگاران بخش عبری خبرگزاری تسنیم از برخی منابع در سرزمین‌های اشغالی اطلاعاتی از این نبرد و به‌خصوص غافلگیری دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی اسرائیل به دست آورده‌اند که عمق شکست این رژیم در نبرد اطلاعاتی با حماس را نشان می‌دهد.

بنا بر این گزارش، در آخرین ساعات نزدیک به شروع عملیات «طوفان الاقصی» (عملیات حوالی ساعت ۶:۳۰ صبح روز شنبه ۷ اکتبر آغاز شد) «شاباک» (سرویس امنیت عمومی) از طریق منابع خبری و جاسوسی خود متوجه برخی تحرکات نیروهای فلسطینی در جدار مرزی غزه می‌شود.

این اطلاعات در ساعت ۲ نیمه‌شب به «رونن بار» رئیس شاباک می‌رسد و وی با حضور در ستاد فرماندهی در جریان اطلاعات اولیه قرار می‌گیرد.

بنا بر اعلام منابع تسنیم، اخبار اولیه ابتدا در اختیار رئیس ستاد ارتش، رئیس آمان و چند افسر دیگر قرار گرفته است که با بی‌اعتنایی رئیس ستاد به این اخبار، شاباک مستقیماً وارد عمل شده است.

در حالی که برآورد اولیه اطلاعات توسط ارتش و شاباک صرفاً معطوف به احتمال انجام تمرین نظامی توسط گروه‌های مقاومت بود، برای کسب اطلاعات بیشتر، ۷ نفر از نیروهای شاباک (تحت عنوان تیم تکیلا) در قالب دو دسته ۳ و ۴ نفره به‌ترتیب به کیبوتص «نتیو هاعسرا» در شمال غزه و کیبوتص «بئری» در شرق غزه اعزام می‌شوند.

این دو گروه در حدود ساعت ۵ صبح به مناطق موردنظر رسیدند ولی در کمین نیروهای حماس که منتظر آنها بودند گرفتار می‌شوند و همگی آنها کشته می‌شوند.

نیروهای شاباک در اولین دقایق این درگیری بلافاصله درخواست نیروی کمکی می‌کنند که منجر به اعزام یک تیم از یگان «یامام» (نیروی ویژه پلیس) می‌شود.

بیشتر بخوانید  افزایش 5 درصدی ضریب دستمزد کارگران با حقوق ثابت

تیم کمکی یامام (یگان ویژه پلیس) در حالی به منطقه می‌رسد که اولین درگیری‌ها با نیروهای حماس آغاز شده بود و در جریان این درگیری، ۹ نفر از نیروهای این یگان نیز به‌دست رزمندگان مقاومت فلسطینی کشته می‌شوند.

برخی از نیروهای یامام با خودروی شخصی خود به منطقه آمده بودند که تعدادی از آنها در مسیر شهرک سدیروت با نیروهای حماس درگیر شدند.

طوفان الاقصی , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , رونین بار ,

اسامی کشته‌شده‌های یامام: آوشالوم یائیر پرتس، موشه ال شلومو، آلنسی شامکلوو، خن نخمیاس، بار سیوان، یورای الیاهو کوهن، درور آلتون، استانیسلاو شیکمن

پس از اتفاقات رخ‌داده، اولین گزارش در ساعت ۶ صبح به «آوی گیل» رئیس دفتر نظامی نخست وزیر داده می‌شود و او نیز در ساعت ۶:۲۹ «بنیامین نتانیاهو» را در جریان قرار می‌دهد و نتانیاهو نیز یک ساعت بعد (ساعت ۷:۳۰) خود را به ساختمان دولت در منطقه «کریا» می‌رساند.

تاکنون اسامی ۱۰ نفر از نیروهای شاباک که در جریان نبرد طوفان الاقصی کشته شدند منتشر شده است که ۷ نفر از آنها اعضای این دو تیم اعزامی بودند، از ۳ نفر دیگر، یکی در خانه خود و دو نفر دیگر در جریان حمله به فستیوال موسیقی کشته شدند.

طوفان الاقصی , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , رونین بار ,

اسامی نیروهای کشته‌شده شاباک: ایتای یهوشوع (۳۶ساله)، عومر برگا (۲۶ساله)، سمدار مور عیدان (۳۸ساله)، یوسف طهر (۳۹ساله)، مائور شالوم (۴۶ساله)، عیلی نخمان (۲۳ساله)، عیدو آدری (۲۴ساله)، عامیت واکس (۴۸ساله)، میخال بن موشه (۲۶ساله) ایتای مورانو (۲۴ساله)

خودروها و جنازه این افراد ساعت ۸ صبح توسط نیروهای ارتش اسرائیل پیدا شدند.

این غافلگیری بزرگ و شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در حالی است که نیروهای مقاومت اسلامی (حماس) لااقل ۴ مرتبه در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۱-۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ طی رزمایش «رکن الشدید» تقریباً همه مراحل عملیات طوفان الاقصی را تمرین کرده بودند ولی دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل نتوانستند دلیل آن را پیش‌بینی کنند.

بیشتر بخوانید  فناوری پیشرفته‌ای که در شناسایی تخلفات جاده‌ای به پلیس کمک می‌کند

 

.

فیلمی از رزمایش رکن الشدید که در آن نیروهای حماس، بارها عملیات طوفان الاقصی را تمرین کردند

در روزهای گذشته، ارتش اسرائیل نیز گزارشی منتشر و در آن اعلام کرد که حماس از بیش از یک سال قبل در حال آماده‌سازی، طراحی، آموزش و هماهنگی برای انجام عملیات طوفان الاقصی بودند.

بنا بر گزارش ارتش اسرائیل، در همان ساعت اول درگیری، بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نیروی رزمنده فلسطینی از ۸۰ نقطه به اراضی اشغالی نفوذ کرده وارد ۲۰ شهرک و ۱۱ پایگاه نظامی ارتش شدند.

این شکست اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل که به یکی از بزرگترین شکست‌های تاریخ این رژیم تبدیل شده است، با پایان این جنگ نیز دولت نتانیاهو را رها نخواهد کرد.

حتی «بنی گانتز» از رهبران اپوزیسیون دولت که نتانیاهو در میانه این جنگ مجبور به ائتلاف با او و تشکیل کابینه اضطراری شد نیز گفته است در پایان این جنگ باید با مقصران غافلگیری برخورد شود.

روز گذشته نیز «رونن بار» رئیس شاباک در پیامی بدون اشاره به ماجرای درگیری‌های پیش از نبرد، خطاب به کارکنان و خانواده‌های آنها در این سازمان، با قبول مسئولیت شکست اطلاعاتی در  نبرد طوفان الاقصی اعلام کرد: “علی‌رغم مجموعه اقداماتی که انجام دادیم، روز شنبه نتوانستیم هشدار کافی را بدهیم و حمله دشمن را خنثی کنیم.”

طوفان الاقصی , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , رونین بار ,

رونن بار رئیس شاباک و یکی از مقصرین اصلی در غافلگیری اسرائیل در نبرد طوفان الاقصی

شاباک (شین‌بث) یا سرویس امنیت عمومی که در سال ۱۹۴۹ تأسیس شده، یکی از مهمترین دستگاه‌ها در ساختار اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل است که زیر نظر دفتر نخست وزیر فعالت می‌کند و وظیفه اصلی آن محافظت از رژیم صهیونیستی در برابر جاسوسی، براندازی داخلی و تروریسم است. نظارت و مقابله با اقدامات گروههای مقاومت فلسطینی ازجمله مهمترین وظایف این سازمان است.

بیشتر بخوانید  رسانه صهیونیست: بعد از غافلگیری نظامی منتظر غافلگیری سیاسی باشید

«رونن بار» همچنین گفته است: مسئولیت این شکست را می‌پذیرم ولی الآن زمان جنگ است و وقت برای تحقیقات وجود خواهد داشت.

اشاره رونن بار احتمالاً به اعتراضات افکار عمومی و شخصیت‌های سیاسی به عملکرد دولت و دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل در آغاز نبرد طوفان الاقصی است.

۵۰ سال قبل، غافلگیری اسرائیل در آغاز جنگ یوم کیپور (اکتبر ۱۹۷۳) منجر به سقوط دولت وقت به‌نخست‌وزیری گلدا مایر شد.

انتهای پیام/+

[ad_2]

Source link