۱۴۰۳-۰۲-۱۱ ۲:۴۷ ق.ظ

نبرد با ۵ ارتش و موازنه وحشت ایران

بزرگترین حمله پهپادی-موشکی تاریخ ایران برای تنبیه رژیم صهیونیستی به بزرگترین حمله پهپادی تاریخ جهان تبدیل شد.
حمله ۲۶ فروردین پس از تجاوز نظامی آشکار جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در عصر روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه رخ داد. این بزرگترین حمله نظامی به اراضی اشغالی در قرن بیست و یکم بود.حمله عصر سیزدهم فروردین هفتمین حمله اسرائیل به مستشاران ایران از ۱۵ مهر ۱۴۰۲ تاکنون بود. یازدهم آذر، ۴ دی، ۳۰ دی، ۱۳ بهمن، ۱۱ اسفند، ۷ فروردین موارد پیشینی بودند.

عبور رژیم صهیونیستی از خط قرمز ایران

اسرائیل قریب به ۲۰ سال است که کارزار ترور را در قبال ایران در پیش گرفته است. این کارزار ابتدا در عرصه ترور دانشمندان هسته‌ای و در ادامه به مستشاران نظامی ایران در سوریه رسید.اما رژیم همواره این کارزار را در قالب راهبرد ابهام و عدم پذیرش انجام می‌داد. تیم ترور داخل ایران از سازمان‌های تبهکار نظیر تروریست‌های مجاهدین خلق بود و مستشاران ایرانی نیز در قالب اهداف سوری هدف حمله قرار می‌گرفتند. اما روز ۱۳ فروردین برای اولین بار رژیم صهیونیستی به صورت علنی ساختمان کنسولگری ایران را هدف قرار داد. این حمله عبور از تمام خطوط قرمز بود.سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه در همین رابطه گفت: تصمیم گرفتیم معادله‌ای جدید بسازیم و آن معادله جدید این است که از این به بعد رژیم صهیونیستی در هر نقطه‌ای به منافع، دارایی‌ها، شخصیت‌ها و شهروندان ما تعرض کند، از مبدا جمهوری اسلامی ایران او را مورد تهاجم متقابل قرار خواهیم داد.

پاسخ خارج از تصور ایران به رژیم صهیونیستی

بزرگترین حمله پهپادی-موشکی تاریخ ایران به رژیم صهیونیستی تبدیل به بزرگترین حمله پهپادی تاریخ جهان شد. نیویورک تایمز به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت: ایران ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین به سمت اسرائیل شلیک کرده است.این تعداد شلیک موشک از سوی ایران در یک شب «بی‌سابقه» و به تنهایی می‌تواند با کل موشک‌هایی که “ایران طی ۴۰ سال شلیک کرده” برابری کند.موسسه موسوم به مرکز مطالعات عدم اشاعه «جیمز مارتین» بر روی برنامه موشکی ایران مطالعه کرده است. نتایج این مطالعه از سوی موسسه ابتکار تهدید هسته‌ای (NTI) به تفکیک «سال»، «نام» و «نوع» موشک به تصویر کشیده شده است. پایگاه داده این‌ اندیشکده با مستندسازی همه پرتاب‌های ایران از پایان جنگ تحمیلی هشت ساله در سال ۱۹۸۸ میلادی تا پاسخ موشکی ایران به پایگاه عین الاسد در سال ۲۰۲۰ مستند شده است.ایران طبق برآورد مرکز مطالعات عدم اشاعه «جیمز مارتین» در مجموع فقط ۱۷۳ شلیک موشک طی بیش از ۲۰ سال انجام داده است. تعداد شلیک موشک از سوی ایران تا قبل از عملیات تنبیهی بامداد ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ در قالب رزمایش، تست، پرتاب ماهواره بوده و درصد کمی از آن در موارد نظامی نظیر حمله به مقر داعش و ارتش آمریکا به کار گرفته شده است.لازم به ذکر است که ایران پیش از سال ۱۹۹۱ مسلح به صنعت موشکی نبود و می‌توان بازه زمانی مذکور را از سال ۱۳۵۷ (انقلاب ایران) تا سال ۱۳۹۸ در نظر گرفت. به بیان دیگر، ایران طی ۴۰ سال این شلیک‌ها را انجام داده است. یعنی هر سال تنها ۴ شلیک انجام شده است!
«اسکات ریتر» افسر اطلاعاتی سابق آمریکا در صفحه ایکس نوشت: «چشم در برابر چشم. ایران با حداقل هفت موشک مافوق صوت جدید خود به پایگاه هوایی نواتیم حمله کرد. نواتیم خانه جنگنده‌های اف-۳۵ است که به کنسولگری ایران در دمشق حمله کردند. حتی یک موشک ایرانی رهگیری نشد. بگذارید غرق شوند.»
نکته حمله این بود که رژیم صهیونیستی قریب به ۱۰ روز است که در وضعیت آماده باش قرار دارد. پهپاد و موشک ایران از سد پدافندی حداقل ۵ ارتش عبور و با «فلاخن داوود»، «پیکان» و «گنبد آهنین» به عنوان سیستم پدافندی افسانه‌ای رژیم درگیر شدند. با این وجود، موشک به اهداف اسرائیلی برخورد کرد.

نبرد با پنج ارتش

«علی هاشم» خبرنگار سرشناس عرب نوشت که هدف ایران این بودکه آسمان بالای سر نتانیاهو و [قلمروی رژیم‌اش] را با موشک و پهپاد بپوشاند وعلیرغم وجود لایه‌های مختلف پدافند هوایی و سامانه‌های آمریکایی، اسرائیلی، اردنی، فرانسوی و انگلیسی، موفق به انجام این کار شد. اکنون منطقه منتظر حرکت اسرائیل است.
کارشناس الجزیره نیز در واکنش به عملیات ایران گفت: «امروز اسرائیل و آمریکا تلاش کردند توسط اظهاراتی طی پنج روز گذشته در خصوص پاسخ ایران هراس ایجاد کنند. خصوصاً که اینگونه نشان می‌دادند که پاسخ ایران کمتر از وضعیتی خواهد بود که نشان داده‌اند. اما پاسخ ایران انجام شد و بسیار بزرگتر از تصورات اسرائیل بود. اسرائیل برآورد غلط از وضعیت داشت و ۷۰۰ نقطه در اسرائیل آژیر‌های خطر در آن روشن شد و دو پایگاه اصلی حتساریم و رامون به طور اساسی منهدم شدند که جنگنده‌های اسرائیلی از آن حرکت کرده و کنسولگری در دمشق را هدف قرار داده بودند. ایران قواعد درگیری که برای ۴۵ سال ادامه داشت را شکست و این حمله در حقیقت چهره منطقه در سطح منطقه‌ای و تنش فعلی را تغییر خواهد داد. اسرائیل بدین شکل خوار شد و نخواهد توانست این بازدارندگی را از بین ببرد.»
بیشتر بخوانید  وزیر خارجه اسرائیل: خواستار جنگ با ایران نیستیم