۱۴۰۳-۰۲-۳۱ ۱۲:۲۱ ب.ظ

فناوری پیشرفته‌ای که در شناسایی تخلفات جاده‌ای به پلیس کمک می‌کند

پژوهشگران ایرانی در دل یک پارک توانسته‌اند دوربینی برای پلاک خوانی در معابر بسازند که بعد از ۱۷ سال هنوز هم در جهان پیشرو است.

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ حتما لازم نیست که اهل شنیدن و خواندن اخبار باشیم تا در جریان حوادث تلخ جاده‌ای قرار گیریم؛ بسیاری از ما در اثر یک سانحه رانندگی عزیزی را از دست داده و یا اثرات تلخ ناشی از آن را دیده‌ایم؛ به بیان معاون عملیات پلیس راهور تهران، ۲۸ درصد از تصادفات در دو ماه پایانی سال ۱۴۰۱ بدلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از عدم رعایت سرعت مطمئنه بوده است. پلیس به عنوان یکی از متولیان بررسی صحنه‌های تصادف اذعان می‌کند سرعت بالا باعث می‌شود تا خطر دیرتر دیده شود، تاخیر در رویت، عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز و عدم رعایت سرعت مطمئنه از عوامل و دلایل تصادفات هستند. ممکن است بسیاری از رانندگان با سرعت مطمئنه و دقت رانندگی کنند اما کافیست یک نفر در این بزرگراه یا اتوبان با سرعت و سبقت‌های غیرمجاز جان خود و دیگران را به خطر اندازد، آیا خواسته سایرین برخورد با این خطرآفرینی نیست؟ بدون شک هیچ راننده‌ای حاضر نیست از فرد متخلف حمایت کند علاوه بر نظارت‌های فیزیکی پلیس در معابر درون و برون شهری، یکی از ابزارهای بازدارنده در این خصوص استفاده از تجهیزات الکترونیکی است و امروزه در بیشتر کشورهای جهان به عنوان ابزار کنترلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حدودا دو دهه‌ی پیش در ایران قرار بود با تغییر رویکرد پلیس در هوشمندسازی نیروهای خود، اولین نسل از خودروهای هوشمند نیز به این بخش اضافه شود؛ برای رسیدن به این توفیق نیاز بود تا برخی تجهیزات در ماشین‌های پلیس نصب شود. حضور شرکت‌های خارجی صاحب فناوری مورد نظر سوای مقوله‌ی تحریم با مشکلاتی همچون خدمات پس از فروش و خطر هک مواجه بود، اما اعتماد به نخبگان دانشگاهی موجب شد تا یک اتفاق مهم به جریان افتد.

بیشتر بخوانید  Najpiękniejsze miejsca, zabytki i atrakcje Malty blog R pl

قصه‌ی این تولید از دل یک پارک بیرون آمد؛ پارکی که شبیه بقیه پارک‌ها نبود، خبری از تفریح و شادی نبود، در گوشه‌ای از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران چند جوان با انگیزه‌های شخصی و ملی قرار بود تحولی در توسعه پلیس هوشمند ایجاد کنند؛ اسماعیل شهبازی، مدیر بازرگانی این شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار علم و پیشرفت خبرگزاری فارس از انگیزه‌ها و مسیر پرپیچ خم کار برای رسیدن به جایگاه امروزیشان گفته است.