۱۴۰۳-۰۲-۰۷ ۵:۴۵ ب.ظ

زیباکلام: باید به حال تهران گریست!/ رئیسی با کنارگذاشتن خواسته‌های حداکثری مستقیم با آمریکا مذاکره کند

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «در صورت تایید شهردار شدن زاکانی چه سرنوشتی برای تهران متصور هستید؟ آیا تصور روزهای خوب و شیرین دارید؟» گفت:«نه متاسفانه. آقای زاکانی که جای خود دارند، آقای قالیباف هم که اصولگراست و به اندازه زاکانی تند نیست، در طی ۱۲ سال ریاست در شهرداری تهران مسائل زیادی برای پایتخت رقم خورد…باید به حال تهران با مدیریت اصولگرایان گریست».

زیباکلام در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«ما با شناختی که از آقای زاکانی داریم به‌خوبی می‌دانیم که او افرادی را منصوب می‌کند که از لحاظ ایدئولوژی نزدیک به خودش باشند…اگر فردی بیاید و به آقای زاکانی پیشنهاد طرحی را بدهد که مثلا در پارک‌ها محلی برای خطابه و ارشاد مردم ایجاد کنیم یا مکانی را مانند تریبون درست کنیم تا افراد ژست تربیون بگیرند و مردم را هدایت کنند!. آقای‌زاکانی این پیشنهاد را سریعا به عنوان یک طرح خیلی جالب مورد استقبال قرار می‌دهد و آن را به بعد موکول نمی‌کند».

زیباکلام: باید به حال تهران گریست!/ رئیسی با کنارگذاشتن خواسته‌های حداکثری مستقیم با آمریکا مذاکره کند

آقای زیباکلام در مصاحبه مذکور تاکید کرده است که باید به حال تهران با مدیریت اصولگرایان گریست. این ادعا در حالی است که براساس گزارش های رسمی، حدود نیمی از بزرگراه های تهران از جمله اتوبان(شمال به جنوب)  امام علی(ع) و اتوبان شهید زین الدین و… که همگی در مجموع معادل ۲۳۱ کیلومتر بوده در دوره شهرداری قالیباف احداث شد. در دوره قالیباف، بالغ بر ۲۴ کیلومتر تونل در تهران ساخته شد.

ساخت بالغ بر هزار بوستان، ایجاد سامانه خدمات دهی به معلولان و جانبازان،   ۳۸ هزار هکتار جنگل‌کاری در قالب کمربند سبز پیرامون تهران، تخفیف ۱۰۰ درصدی در نوسازی و ترمیم بافت فرسوده در تهران، افزایش ۸۰ درصدی ایستگاه های آتش نشانی، تجهیز ۳۵۴ محله تهران به خانه سلامت، شتاب ۵ برابری خدمات در جنوب شهر نسبت به شمال شهر، خرید و نوسازی بالغ بر ۳ هزار اتوبوس، افزایش بالغ بر هزارتایی تعداد واگن ها در مترو، افزایش ۴ برابری خطوط مترو پایتخت و…تنها بخشی از مصادیق مدیریت جهادی قالیباف در شهرداری تهران است.

به نظر شما، به واسطه کارنامه قالیباف در شهرداری، باید به حال تهران گریست؟!

جریان اصلاح طلب این روزها برای دیده نشدن کارنامه غیرقابل دفاع خود در شهرداری و شورای شهر تهران، هیاهو به راه انداخته است.

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر پنجم تهران- تیر ۹۹- در مصاحبه با روزنامه شرق با اشاره به کارنامه اصلاح طلبان در شهرداری تهران گفته بود: «شما مسئله توسعه مترو را در نظر بگیرید. دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تأمین و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بی‌کار افتاده و در این سه سال حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است؛ درحالی‌که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کم‌هزینه است و مشکل مالی یا اجرائی ندارد و می‌توان اعتبار آن را از طریق بودجه غیرنقد تأمین کرد. اگر این دستگاه‌ها در سه سال گذشته فعالیت می‌کردند، الان سه خط جدید مترو داشتیم یا در حوزه تکمیل و راه‌اندازی ایستگاه‌ها هم با وجود آنکه هزینه سنگینی نداشت و قرار بود ماهانه یک ایستگاه مترو افتتاح شود، متوسط هر سه ماه یک بار هم شاهد افتتاح ایستگاه مترو نیستیم».

بیشتر بخوانید  داعش داشتیم زمانی که داعش مُد نبود

هاشمی- تیر ۱۴۰۰- در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود:«سیستم حمل‌ونقل عمومی یکی ازنقاط ضعف این دوره مدیریت شهری بود که نتوانستیم طبق برنامه به تجهیز اتوبوسرانی و مترو بپردازیم…تعداد اتوبوس‌های تهران در حال حاضر حدود نصف میزان پیش‌بینی شده در برنامه است و این تعداد موجود هم اکثراً فرسوده شده‌اند، در مترو نیز با وجود بهره‌برداری از سه خط در سال‌های اخیر واگن و تجهیزات لازم برای این خطوط تأمین نشده و در واقع متروی تهران با نصف ظرفیت خود کار می‌کند».

وی در ادامه تصریح کرد:«اینکه ثبات در مدیریت در کارآمدی و موفقیت تأثیری بسزا دارد قابل انکار نیست و سه بار تغییر شهردار در این دوره موجب بروز بی‌ثباتی شد».

شورای شهر پنجم تهران(که همگی اصلاح طلب بودند) در دوره فعالیت خود سه شهردار عوض کرد! اولین شهردار «محمد علی نجفی» بود که با سوءمدیریت کنار رفت و چندی بعد همسر دوم خود را با سلاح غیرمجاز به قتل رساند. دومین شهردار «محمد علی افشانی» بود که باز هم به دلیل سوءمدیریت و اجرای قانون بازنشستگی کنار رفت. شهردار سوم نیز «پیروز حناچی» است که به هیچ عنوان نتوانست کارنامه قابل قبولی ارائه کند.

لازم به ذکر است که «لیست جمهور» – لیست امید سابق- علیرغم حمایت ویژه خاتمی و پشتیبانی گسترده احزاب و رسانه های اصلاح طلب، ۲۱ بر صفر در انتخابات شورای شهر ششم تهران باخت.

مردم در انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران، اصلاح طلبان را اخراج کردند. این تصمیم به این دلیل بود که این طیف به هیچ عنوان به مطالبات مردم رسیدگی نکرده و صرفا مشغول امور حزبی و سیاسی بود، به گونه ای که کارشناسان عنوان «شورای اسم و فامیل» را برای شورای شهر اصلاح طلب پنجم تهران انتخاب کردند.

بیشتر بخوانید  هلهله خاتمی، تاجزاده و رفقا روی آوارهای متروپل/ امام جمعه و مقامات دولت در میدان، اصلاح‌طلبان مشغول توئیت‌زنی زیر کولر!

** رئیسی با کنارگذاشتن خواسته های حداکثری مستقیم با آمریکا مذاکره کند

«علی مطهری» نماینده سابق مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«دولت دوازدهم مذاکرات وین را به نقطه نسبتا مطلوبی رساند و ادامه راه را به دولت جدید سپرد».

همچنین روزنامه آرمان در مطلبی به قلم «جاوید قربان اوغلی» دیپلمات سابق نوشت:«بهتر این است که نخست، ایران ابتکار را به دست بگیرد و مذاکراتی که الان با واسطه در حال انجام شدن است را تبدیل به مذاکره مستقیم با آمریکا کند، چون نیازی به واسطه‌گری و بردن و آوردن حرف‌ها نیست. دوم اینکه طرفین خواسته‌های حداکثری که مانع توافق برجام می‌شود را کنار بگذارند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«لغو تمام تحریم‌ها عملا نه امکان‌پذیر است و نه آقای بایدن می‌تواند چنین کاری کند. موضوع تضمین گرفتن از دولت آمریکا هم که دیگر از برجام خارج نشود، در صورتی برای آمریکا شدنی است که برجام تبدیل به یک معاهده شود. امری که نیازمند تصویب کنگره است که باتوجه به تعداد موافقان و مخالفان تقریبا امکان‌پذیرنیست و با فرمان ریاست‌جمهوری هم نشدنی است».

زیباکلام: باید به حال تهران گریست!/ رئیسی با کنارگذاشتن خواسته‌های حداکثری مستقیم با آمریکا مذاکره کند

برخی فعالین و رسانه های اصلاح طلب رسما به تریبون کاخ سفید در ایران تبدیل شده اند. این طیف یکروز با هدف بزک برجام و عبور از سد افکارعمومی، تیتر «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام» را در صفحه اول منتشر می کنند و روز دیگر مدعی می شوند که خواسته حداکثری نداشته باشید و اصلا به فکر اخذ تضمین از آمریکا نباشید که شدنی نیست.

متاسفانه بخش قابل توجهی از جریان اصلاح طلب هیچگاه دولت آمریکا را مورد مواخذه قرار نداده و اقدامات زورگویانه و غارتگرانه این دولت را عادی جلوه می دهند. بر همین اساس همواره توپخانه خود را علیه ایران نشانه گرفته و جمهوری اسلامی ایران را مقصر جلوه می دهد.

یک سوال؛ آیا مشکل برجام، عدم مذاکره مستقیم ایران و آمریکاست؟! اگر اینطور بود که باید در همان دولت اوباما به واسطه تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور و پیاده روی دو نفره ظریف و کری و دیدارهای دوجانبه این دو، تمام تحریم ها بالمره لغو می شد و نه تعلیق، پس چرا دولت اوباما تحریم ها را لغو نکرد؟!

مشکل برجام، متن بسیار ضعیف آن و بی عملی دولت روحانی در اجرای ۲۸ شرط ابلاغی و عهدشکنی آمریکاست.

بیشتر بخوانید  کشف بزرگ‌ترین تاسیسات تولید مواد مخدر در هلند

تجربه ثابت کرده است که آمریکا و تروئیکای اروپا فقط زبان زور را می فهمند. راه حل، بکارگیری دیپلماسی مقتدرانه است، رویکردی که در دولت تدبیر و امید مورد غفلت قرار گرفت و خسارت های هنگفتی به کشور تحمیل کرد.

** پروژه اصلاح طلبان برای اختلاف افکنی میان جریان انقلابی

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«رئیسی در ایام تبلیغات انتخاباتی هم بارها گفته بود که مستقل وارد انتخابات شده است؛ نه اصلاح‌طلب است، نه اصولگرا و نه وابسته به هیچ جریان دیگری. شاید همین موضع رئیسی باشد که طیف‌هایی از اصولگرایان را به هول‌وولا انداخته است که مبادا رئیسی به سمت اصولگرایان معتدل یا حتی به سمت بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان میانه‌رو گرایش پیدا کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«یکی از چالش‌های نیروهای رادیکال اصولگرایان با رئیسی مسئله برجام است؛ رئیسی می‌گوید از هر طرح دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها استقبال می‌کند و گفته است که اگر غربی‌ها به تعهدات خود بازگردند، ایران هم در برجام می‌ماند که چنین سخنانی تعارض کامل با رویکرد نیروهایی دارد که سال‌هاست با اصل برجام و با اصل مذاکره مخالف‌اند. حالا به نظر می‌رسد که برای آنها رئیسی هم راضی‌کننده نباشد و شاید ایشان درپی رئیس‌جمهوری «انقلابی‌تر» بودند اما به دلیل آنکه رئیسی مورد اجماع قرار گرفت، دستِ‌کم در مقطع کنونی چندان دستشان برای انتقاد به رئیسی باز نیست».

زیباکلام: باید به حال تهران گریست!/ رئیسی با کنارگذاشتن خواسته‌های حداکثری مستقیم با آمریکا مذاکره کند

اصلاح طلبان هیچگاه به مطالبات و مشکلات مردم اهمیت نمی دهند. حالا می خواهد دولت روحانی بر سر کار باشد، یا دولت رئیسی. اگر دولت روحانی سر کار باشد، دولتمردان را به فرافکنی و جنجال سازی تشویق می کنند و اگر دولت رئیسی سر کار باشد، در تکاپوی اختلاف افکنی در اردوگاه جناح مقابل هستند.

آقای رئیسی صراحتا نظر خود را درباره برجام اعلام کرده و این دیدگاه به هیچ عنوان مصداق میانه روی نیست، بلکه نماد تفکر انقلابی و دیپلماسی عزتمندانه است. رئیسی در همین رابطه گفته است:«دنیا باید بداند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود، به برجام هم محدود نخواهد شد…وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شکل بگیرد. بلکه هر نشستی باید همراه با نتیجه باشد».

جریان انقلابی و مخالفان برجام هیچگاه مخالف مذاکره و توافق نبوده اند، بلکه با امتیازدهی یکطرفه و اعتماد بلاوجه به آمریکا و اروپا مخالف بوده و هستند.