۱۴۰۳-۰۲-۱۳ ۳:۴۲ ب.ظ

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۵/۰۵؛ هشدار رشد شدید ابرهای همرفتی برای برخی مناطق کشور/ هشدار سازمان هواشناسی برای تهرانی ها- اخبار هواشناسی – اخبار اقتصادی تسنیم

[ad_1]

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در برخی مناطق شرق سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان رگبار و رعدوبرق روی می‌دهد. فردا در برخی مناطق اردبیل، ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات شمال هرمزگان و جنوب کرمان رگبار پراکنده پیش‌بینی شده است.

شنبه هفته آینده در نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات البرز مرکزی، شمال هرمزگان و جنوب کرمان ابرناکی، وزش باد و رگبار باران همراه با رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

یکشنبه آینده بارش‌های پراکنده در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و سواحل دریای خزر ادامه خواهد داشت و روز دوشنبه اکثر مناطق کشور جو آرامی دارند.

به گزارش تسنیم، طی ۵ روز آینده برای مناطقی از شمال شرق و شرق و طی ۲ روز آینده در بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی شده است. طی ۳ روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

*هشدار نارنجی رشد شدید ابرهای همرفتی

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۵

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق شدید، وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۵: جنوب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب و اختلال در سفرهای بین شهری، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل.

بیشتر بخوانید  ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: برای حمله به رفح از خان‌ یونس عقب‌نشینی کردیم

توصیه: اجتناب از توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیلها، احتیاط در عبور و مرور از نواحی مرتفع، اجتناب از هر گونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرا دام و تردد عشایر در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و ارتفاعات، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت.

*توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۷

نوع مخاطره: رگبارورعدوبرق، وزش باد نسبتاً شدید و احتمال بارش تگرگ

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۵: شمال استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، دامنه و ارتفاعات مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان، جنوب شرق فارس.

جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۰۶: شرق خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و کرمان و جنوب شرق فارس.

شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۷: شمال آذربایجان غربی، نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان و جنوب شرق فارس

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب و احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط و اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

بیشتر بخوانید  راز شلوغی آزاردهنده خیابان پاکستان چیست؟/ آشفته بازار جلوی سفارت افغانستان در تهران

*توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۷

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در نواحی مستعد گرد و خاک

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۵: نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، ایلام، خوزستان، غرب کرمانشاه، اصفهان، مرکزی، یزد، قم، سمنان و جنوب تهران.

جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۰۶: خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، سمنان، اصفهان، قم، ایلام، خوزستان، کرمانشاه و بوشهر.

شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۷: غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، اصفهان، قم و مرکزی.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا (احتمال رخداد طوفان شن در شرق کشور)، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط و اجتناب از رفت‌وآمد غیرضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link