۱۴۰۳-۰۲-۰۹ ۸:۴۷ ب.ظ

نگاهی به ۳ رویداد اخیر که موجب هراس شدید صهیونیست‌ها شد

اشغالگران صهیونیست در یک هفته اخیر با ۳ رویداد امنیتی مواجه بودند؛ مواردی که هر کدام به تنهایی می‌تواند به یک معضل بزرگ برای تل‌آویو تبدیل شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعتراضات گسترده در جولان اشغالی، تنش در مرز با لبنان، همراه با عملیات‌های ضد صهیونیستی در کرانه باختری، موجب هراس و نگرانی تل آویو شده و به اذعان رسانه‌های اسرائیلی، همه این‌ها انعکاس از یک واقعیت، آن هم ضعف کابینه بنیامین نتانیاهو دارد.

در تاریخ ۳۰ خرداد دو فلسطینی در ورودی شهرک صهیونیست‌نشین «عیلی» در شمال رام‌الله در یک عملیات بی نقص چهار صهیونیست را به هلاکت رساندند. سپس صدها شهرک‌نشین به روستاهای فلسطینی‌ها یورش برده و صدها خانه و خودرو را آتش زدند. در بلندی‌های جولان، چهار غیرنظامی در درگیری‌های خشونت‌آمیز بین پلیس و اعضای جامعه دروزی به دلیل مخالفت با ساخت توربین‌های بادی به شدت مجروح شدند. همان زمان منابع رسانه‌ای اسرائیلی گفتند که نیروهای حزب‌الله در منطقه «هاردوف» و در نزدیکی نظامیان صهیونیست اقدام به برپایی دو چادر کرده‌اند.

در ظاهر این اتفاقات ارتباطی با یکدیگر ندارند، اما همه آن‌ها در یک چیز مشترک هستند و همگی بر ضعف کابینه نتانیاهو اشاره دارد که هیچ کنترلی بر اوضاع داخلی و خارجی ندارد و ائتلاف کابینه به شدت مشغول اصلاحات قضایی و طوفان‌های حوادث روزانه است.

همزمان با این‌ها اعتراضات گسترده علیه طرح اصلاحات قضایی همچنان ادامه دارد و اخیرا نیز انتخابات کانون وکلای اسرائیل ضربه دیگری به طرح نتانیاهو برای پیشبرد تغییرات در سیستم قضایی بود.

چند دستگی در نهادهای امنیتی صهیونیستی

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت که شرایط فعلی نه تنها موجب ضعف اسرائیل از درون می‌شود، بلکه موجب می‌شود تا «دشمنان اسرائیل» به شکل فزاینده، این رژیم را مورد تهدید قرار دهند.

هاآرتص همچنین به بیانیه ویدئویی نتانیاهو پس از عملیات دو فلسطینی در شهرک «عیلی» اشاره کرد و او را مسئول اصلی تنگنای فعلی دانست که رژیم صهیونیستی گرفتار آن شده است. نتانیاهو در این ویدئو مدعی شده بود که «اسرائیل کشور قانون است» و او به طور کامل از پلیس و نیروهای امنیتی این رژیم حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید  غبارروبی قبور شهدا در دیر به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

این روزنامه سپس به تناقضات موجود در سخنان نتانیاهو اشاره کرد و نوشت: «در واقع، این خود نتانیاهو بود که در دوره منتهی به کیفرخواست او در سه پرونده فساد، همواره از پلیس انتقاد می‌کرد. او همچنین کسی است که پس از آغاز محاکمه‌اش بر ادامه سمت نخست‌وزیری اصرار داشت، به گونه‌ای که موجب شد تا وجهه اسرائیل به عنوان کشوری که بی قانونی در آن حکمفرماست تبلیغ شود، همچنین او کسی بود که در طول سالیان متمادی عمداً با کاهش بودجه و انتصابات نادرست نیروی پلیس را بیش از حد تضعیف کرد».

هاآرتص سپس نوشت که نتانیاهو در دوره جدید نخست‌وزیری خود نیز یک «جوکر» را مسئول نیروهای امنیتی قرار داده است. منظور هاآرتص «ایتمار بن گویر» وزیر جنجالی و تندروی امنیت داخلی است که اختلافات شدیدی میان او و «کبی شبتای» کمیسر پلیس اسرائیل وجود دارد و برخی فرماندهان پلیس نیز برای ابراز وفاداری به بن گویر، اصول زیادی را زیر پا گذاشته‌ا‌ند.

کرانه باختری، خارج از کنترل

پس از حمله دو جوان فلسطینی به ورودی شهرک صهیونیست‌نشین «عیلی» و کشته شدن چهار اسرائیلی، ارتش این رژیم سه گردان و یک گروهان به نیروهای خود در کرانه باختری اضافه کرده است. در واقع کرانه باختری به یک پادگان بزرگ نظامی تبدیل شده است و در هر نقطه‌ای دهها نظامی اسرائیلی مشاهده می‌شود، اما تعدد و وسعت عملیات‌های فلسطینی‌ها به شکل واضح حکایت از ناکامی ارتش صهیونیستی در تأمین امنیت شهرک‌نشینان دارد.

صحنه‌هایی که روز چهارشنبه هفته گذشته در روستای «ترمسعیا» مشاهده شد همانند اتفاقات روستای «حواره» در فوریه گذشته بود، یک فلسطینی با شلیک شهرک‌نشینان کشته شد و دهها خانه و خودرو در آتش سوخت.

همزمان صدها شهرک‌نشین تندرو با حضور «ایتمار بن گویر» وزیر افراطی امنیت داخلی اسرائیل، در بلندی‌ها و تپه‌های کرانه باختری تجمع کرده و با استفاده از کانکس‌ها، اقدام به ساخت کلونی‌های کوچک کردند. بن گویر روز جمعه در سخنانی در نزدیکی شهرک «آویتار» در مجاورت نابلس از صهیونیست‌ها خواست تا هرچه قدر می‌توانند دست به شهرک‌سازی بزنند و از کسی هم نهراسند! او خطاب به شهرک‌نشینان گفت: «به تپه‌ها بشتابید و شهرک‌ها را بنا کنید». شرایطی که خبرنگار بی بی سی در اسرائیل در توصیف آن نوشت: «تپه‌های کرانه باختری همانند غرب وحشی شده است». به نوشته بی بی سی، این وضعیت به دلیل اقدامات و سخنان وزرا و شخصیت‌های تندروی صهیونیستی اصلا تعجب‌برانگیز نیست.

بیشتر بخوانید  درخواست رئیسی از مردم؛ هزینه تبلیغات مرا برای نیازمندان صرف کنید

 

در این راستا باید گفت مسلم است که چرخه انتقام با تلاش برای حمله به فلسطینی‌ها ادامه خواهد داشت و تداوم تنش‌ها امکان انجام عملیات نظامی محدود در آینده در منطقه جنین و شاید در نابلس را افزایش می‌دهد. همچنین در حال حاضر، به نظر می‌رسد که کابینه صهیونیستی برنامه نظامی روشنی برای این شرایط ندارد.

تنش در جولان

صدها نفر از اهالی جولان اشغالی، روز سه شنبه هفته گذشته با تجمع در مقام منطقه «ابی ذر الغفاری» در اعتراض به تجاوزهای جنایتکارانه اشغالگران، اعتصاب کردند. اشغالگران نیز نیروهای کمکی زیادی را به محل اعزام کردند و تمام جاده‌های منتهی به منطقه حفایر را بستند، جایی که قرار است توربین‌های بادی ساخته شود.

نظامیان صهیونیست، فردای آن روز (چهارشنبه، ۲۱ ژوئن)، برای دومین روز متوالی با اهالی جولان اشغالی سوریه، به دلیل اعتراضشان به اشغال اراضی کشاورزی به بهانه احداث توربین‌های بادی درگیر شدند.

اعتراضات اهالی روستاهای دروزی نشین جولان به نصب توربین‌های بادی در زمین‌های کشاورزی اهالی در ماههای اخیر به تدریج آغاز شد و شیخ «موفق طریف» رهبر معنوی دروزی‌ها به مقامات اسرائیلی هشدار داد که اگر نصب توربین‌ها ادامه یابد، با واکنش سخت اهالی مواجه خواهد شد.

معترضان روز جهارشنبه مرکز پلیس رژیم صهیونیستی را در جولان اشغالی محاصره کرده و به سمت سنگ پرتاب کردند و درگیری مختصری هم به وقوع پیوست.

در ادامه شیخ طریف در جلسه‌ای با نتانیاهو و «رونین بار» رئیس سازمان امنیت داخلی (شین بت) به توافق رسید که ادامه نصب توربین‌ها برای یک هفته به تعویق بیفتد تا طرفین به توافق برسند.

بیشتر بخوانید  ببینید | صحنه دلخراش از زیر گرفتن چند بار یک زن در چین

حزب‌الله، دردسر اصلی برای رژیم صهیونیستی

اما سومین رویداد روزهای اخیر که لرزه بر اندام صهیونیست‌ها انداخته و خواب را از چشمانشان ربوده، مربوط به حزب‌الله لبنان می‌شود.

شبکه عبری زبان «کان ۱۱» روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد که نیروهای حزب‌الله لبنان در منطقه مرزی «هاردوف» (نامی که صهیونیست‌ها بر روی منطقه اشغالی «جبل الروس» گذاشته‌اند). متوجه شده‌اند که نیروهای حزب‌الله اخیرا در نزدیکی نیروهای اسرائیلی اقدام به برپایی دو چادر کرده‌اند و ارتش صهیونیستی در حالت آماده‌باش در این منطقه در آمده بود. به گفته این شبکه دولت و ارتش صهیونیستی تلاش داشتند بر این رویداد سرپوش بگذارند.

به گفته این شبکه صهیونیستی، حزب‌الله عمده نیروهای ویژه خود را در نزدیکی مرز با سرزمین اشغالی مستقر کرده و دهها مقر دیده‌بانی در طول خط مرزی به وجود آورده‌ است، در مقابل نیز ارتش صهیونیستی طی سال‌های گذشته اقدام به بهبود مواضع دفاعی خود در مرز لبنان کرده و در بخش‌هایی نیز دست به دیوارکشی زده است.

روزنامه یدیعوت احارانوت نیز نوشت که کابینه  و ارتش اسرائیل تصمیم گرفته‌اند که از توسل به زور برای برچیدن چادرها و مراکز دیده‌بانی حزب‌الله خوددداری کنند و این مسأله را از مجاری دیپلماتیک و از طریق نیروهای سازمان ملل (یونیفل) حل کرده و همزمان پیام‌های تهدیدآمیز برای حزب‌الله بفرستند.

این روزنامه به نقل از منابع ارتش اسرائیل اذعان کرد که تهدیدها تاکنون جواب نداده و کابینه و ارتش رژیم اشغالگر همزمان که توانایی مقابله با حزب‌الله را در خود نمی‌بیند، اما از رجزخوانی دست بر نمی‌دارد و تلاش دارند خود را در میان حامیان تندرو و راستگرای خود با انگیزه نشان دهند.

در پایان باید گفت که با توجه به شعله‌ور شدن چندین جبهه علیه صهیونیست‌ها و معضل بزرگی که در کرانه باختری به وجود آمده است، اشغالگران می‌دانند که درگیری با حزب‌الله یعنی بلای عظیم و وقوع چنین درگیری در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی آخرین چیزی است که آن‌ها می‌خواهند.