۱۴۰۳-۰۲-۱۴ ۹:۳۴ ق.ظ

عربستان: هنوز در ابتدای راه گفتگو با ایران هستیم

به گزارش مهدنو به نقل از  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه درباره گفتگو با ایران که به تازگی از سرگرفته شده، به صورت مشروط ابراز خوشبینی کرد.

او ضمن ابراز امیدواری درباره به نتیجه رسیدن این مذاکرات تاکید کرد که گفتگو‌ها میان دو کشور هنوز در مرحله «اکتشافی» است.

وزیر خارجه عربستان سعودی که برای شرکت در دو اجلاس بین‌المللی به پاریس سفر کرده بود، در این مصاحبه تصریح کرد: «ما گفتگو‌های اکتشافی [با تهران] را که به تازگی آغاز کرده‌ایم و هنوز در ابتدای راه هستیم.»

بن فرحان در ادامه مصاحبه با خبرگزاری فرانسه یادآور شد: «امیدواریم ایرانیان متوجه شوند که به نفع آنهاست با همسایگان خود به روشی مثبت کار کنند تا این همکاری منجر به برقراری امنیت، ثبات و رفاه شود. اگر آن‌ها ببینند که این به نفع آن‌ها است، می‌توانم امیدوار باشم. در حال حاضر، ما در مرحله اولیه (مذاکرات) هستیم.»

تهران و ریاض سال ۲۰۱۶ رسما روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند. اخیرا عربستان از تمایل برای برقراری ارتباط با کشورمان سخن گفته است.

تمایل ریاض به تنش‌زدایی با تهران در حالی مطرح شده است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، گفته است که در پی بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با تهران است و مقامات سعودی نیز با انتقاد‌هایی از سوی واشنگتن در خصوص نحوه مداخله نظامی عربستان در یمن و نیز مسائل حقوق بشری مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید  نگاهی به تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه/ موازنه‌ وحشت چگونه به نفع جبهه مقاومت تغییر کرد؟