۱۴۰۳-۰۲-۱۶ ۳:۰۸ ب.ظ

شست و شوی لباس‌ها در فضا چگونه انجام می‌شود؟

به گزارش مهدنو به نقل از‌ای پی؛ فضانوردان وقتی برای ماموریت به فضا می‌روند، لباس‌های زیادی را می‌پوشند و مجبورند همان لباس‌های اولیه را تا زمانی که کاملا کثیف و بدبو نشده بپوشند و نمی‌توانند آن‌ها را دور بیندازند. یکی از معضلات فضانوردان در ایستگاه فضایی همین استفاده چندباره از لباس‌های کثیف و نبود امکانات برای شستن آن‌ها است.

راه حل ناسا برای شستن لباس در فضا

باتوجه به این مشکلات ناسا می‌خواهد این وضعیت را تغییر دهد و دور ریختن لباس‌های کثیف در فضا را متوقف کرده و به فضانوردان بگوید لباس هایشان را درون سطل آشغال بریزند تا در جو بسوزد. ناسا برای اینکار با شرکت Procter & Gamble همکاری کرده تا بفهمد چگونه لباس فضانوردان در فضا به بهترین شکل تمیز کند تا بتوان آن‌ها را برای ماه‌ها یا حتی سال‌های دیگر دوباره استفاده کرد.

چالش شستن لباس های کثیف در فضا

شرکت سینسیناتی روز سه شنبه اعلام کرد که در اواخر سال جاری و اوایل سال آینده میلادی، نوعی از مواد شوینده و پاک سازی لکه Tide را به ایستگاه فضایی ارسال خواهد کرد که می‌تواند لباس‌ها را به طور کامل پاکسازی کند. این مسئله کمی نیست، به خصوص که ایالات متحده و سایر کشور‌ها به دنبال ایجاد پایگاه‌هایی در ماه و مریخ هستند.

ناسا می‌گوید لباس‌های فضانوردان تنگ و گران است، وقتی می‌توانیم با صرف هزینه و انجام آزمایشاتی این لباس‌ها را نو نگه داریم، چرا باید پول خودمان را صرف لباس‌های جدید کنیم؟ مارک سیویک، شیمی دان متخصص پارچه و فن آوری گفت: ” یک فضانورد سالانه به ۱۵۰ پوند (۶۸ کیلوگرم) لباس در فضا نیاز دارد، به ویژه در یک مأموریت سه ساله مریخ به سرعت به این میزان اضافه می‌شود. همچنین فاکتور‌های سلامتی نیز وجود دارند. ”

چالش شستن لباس های کثیف در فضا

فضانوردان ایستگاه فضایی هر روز برای مقابله با اثرات بی وزنی عضله و استخوان، دو ساعت ورزش می‌کنند و به سرعت لباس‌های ورزشی آن‌ها عرق کرده و کثیف می‌شود. به گفته للاند ملوین، فضانورد سابق ناسا و بازیکن NFL، تی شرت و جوراب‌های آن‌ها بسیار کثیف می‌شود و آن‌ها مجبورند از این لباس‌ها استفاده کنند. او در ادامه گفت که به قدری در این لباس‌ها عرق می‌کنیم که پارچه هایش سفت و بدبو می‌شود و گاهی به نظر سمی می‌آید.

بیشتر بخوانید  نجات کره زمین با ۱۰ راهکار ساده

در حالی که ناسا و سایر شرکای ایستگاه فضایی بدنبال لباس‌های خاص ضد میکروبی هستند، اما این یک راه حل طولانی مدت نیست. شرکت P&G در آزمایش اولیه خود، در ماه دسامبر مواد شوینده را به صورت سفارشی برای فضا ارسال می‌کند تا دانشمندان ببینند که آنزیم‌ها و سایر مواد تشکیل دهنده چگونه در برابر شش ماه بی وزنی واکنش نشان می‌دهند. سپس در ماه می‌سال آینده، قلم‌ها و دستمال‌های لکه بر را برای آزمایش توسط فضانوردان به فضا می‌فرستد.

چالش شستن لباس های کثیف در فضا

این شرکت در حال توسعه یک ترکیب خشک کن برای شستشو است که می‌تواند با استفاده از حداقل مقدار آب و مواد شوینده در ماه یا حتی مریخ کار کند. چنین دستگاهی می‌تواند در مناطق خشک در کره زمین نیز مفید واقع شود.