۱۴۰۳-۰۲-۲۷ ۹:۳۷ ق.ظ

شاهد آرامش نسبی در بازار شب عید بودیم/ برنامه ریزی برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان

به گزارش مهدنو به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت بازار در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: از ماه های قبل برنامه ریزی خوبی در خصوص تنظیم بازار در ایام پایانی سال و ماه رمضان شده بود .

او ادامه داد: در شب عید به غیر از مرغ آرامش نسبی در بازار همه اقلام پر مصرف همچون پوشاک، میوه، شیرینی و آجیل داشتیم.

قبادی بیان کرد: امروز در رابطه با تنظیم بازار ماه رمضان جلسه کارگروه تنظیم بازار برگزار شد در همه اقلام مصرفی در این ماه مبارک ذخائر خوبی داریم.

او افزود: ۱۳۶ هزار تن خرما در انبارها وجود دارد. در بخش حلیم و آش به کمیسیون نظارت استان ها ابلاغ شده تا قیمت گذاری انجام گیرد. سهمیه شکر و روغن نباتی اصناف مشخص شده و به آن ها تحویل داده می شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به فراونی مرغ در بازار بیش از تقاضا گفت: در این مواقع پیش بینی شده که شرکت پشتیبانی دام و طیور بر حسب وظیفه اقدام به خرید مرغ مازاد کند.

قبادی همچنین تاکید کرد: میزان کشتار و عرضه دام در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته است، بر این اساس کاهش مصرف گوشت قرمز نداشته ایم.

قیمت آش و حلیم شنبه اعلام می شود
نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف در ادامه برنامه گفت: برای ماه رمضان برنامه ریزی‌ها انجام گرفته و هیچ کمبودی در زمینه ارزاق و کالا‌ها نداریم.

او افزود: کالا‌هایی که مشمول قیمت گذاری است مثل برنج، شکر، گوشت قرمز، مرغ، زولبیا و بامیه، آش و حلیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار توزیع می‌شود.

بیشتر بخوانید  در مجمع سالیانه گروه بهمن تصمیم گیری شد: سهامداران بهمن به ایجاد سود پایدار رای مثبت دادند

رئیس اتاق اصناف در خصوص قیمت‌ها هم گفت: هر کیلو برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، برنجی تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شکر ۸ هزار و ۷۰۰ تومان است و هیچ کس حق ندار گرانتر بفروشد. قیمت آش و حلیم هم شنبه اعلام می شود.

نوده فراهانی با اشاره به توزیع ۱۸ کالای اساسی در همه فروشگاه‌ها تا پایان ماه رمضان افزود: به فروشندگان و اصناف توصیه می کنیم به مناسبت ماه مبارک رمضان کالا‌ها را با حداقل سود ممکن عرضه کنند و از ثواب این ماه بهره ببرند.

دلایل نابسامانی بازار مرغ
در ادامه برنامه گیلانپور معاون وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به نوسان قیمت محصولات کشاورزی گفت: در موضوع مرغ مدل تولید در کشور خرد و پراکنده است و باید به سمت تولید انبوه و قراردادی برویم.

او با تایید وجود بازار سیاه نهاده‌ها گفت: با امکانات سامانه‌ای، نهاده‌ها بر اساس جوجه ریزی واقعی تخصصی پیدا می‌کند و بخش بسیار زیادی از نهاده‌ها در اختیار ماست و میزان نشت آن بسیار کم شده است.

گیلانپور با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید دام و عرضه بیشتر گوشت قرمز در بازار گفت: با اقداماتی که انجام شده قیمت گوشت اندکی کاهش پیدا کرد. در ماه رمضان تمرکز بر توزیع گوشت وارداتی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مشکلات اخیر مرغ توضیح داد: در خصوص مرغ عرضه ذخایر به بازار انجام گرفت، اما قیمت مصوب شده، مورد رضایت تولید کننده نبود و عدم وجود قیمت یکپارچه و مناسب سراسر کشور باعث آشفتگی شده بود، اما به محض تصویب قیمت مورد رضایت و توافق تولید کننده، مشکل حل شد.

بیشتر بخوانید  غذایی که مصرف هر وعده آن ۳۶ دقیقه از عمر انسان کم می کند!