۱۴۰۳-۰۲-۲۱ ۳:۲۲ ب.ظ

سوت‌زنی| سفارش آنلاین مشروبات الکلی قاچاق و تحویل ۲ ساعته درِ منزل در پایتخت

عرضه مشروبات الکلی قاچاق از طریق شبکه‌های اجتماعی به راحتی صورت گرفته و می‌توان انواع آن را کمتر از ۲ ساعت در پایتخت خریداری کرد و با بسته‌بندی پوششی درِ منزل تحویل گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی هرکس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد، به شش ماه تا یک سال حبس و تا هفتادوچهار ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی(تجاری) کالای یاد شده محکوم می‌شود.

علیرغم ممنوعیت قانونی و مجازات اسلامی فوق، براساس گزارشات مردمی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس شاهد دسترسی آسان به مشروبات الکلی از طریق فضای مجازی هستیم، به نحوی که اکثر این نوشیدنی‌های حرام از کشورهای همسایه به ویژه ترکیه به کشورمان قاچاق می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از گزارشگران ارتباط گرفتیم که وی درباره‌ی راه ارتباطی با عرضه‌کنندگان متخلف اظهار کرد: برای رسیدن به فروشندگان مشروبات الکی کافیست تنها اسم آن‌ها را در پیام‌های تلگرام یا اینستاگرام جستجو کنیم تا کانال‌های مربوطه نمایان شود، به‌نحوی که بسیاری از آن‌ها وجهه‌ی آموزشی و تبلیغاتی دارد.

وی به نحوه سفارش از این کانال‌ها اشاره کرد و افزود: ادمین صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی با دریافت مشخصات متقاضی و مدل مشروب الکی مدنظر، قول تحویل دو ساعته در تهران و یک روزه در شهرستان را به مشتری می‌دهند که حمل‌و‌نقل آن برای عدم شناسایی از طریق بسته‌بندی‌های پوششی انجام می‌شود.

این گزارشگر اکثر مشروبات ممنوعه را قاچاق دانست و ادامه داد: برای اصالت نوشیدنی‌های حرام با فروشنده‌های مجازی گفت‌وگو کردیم که اکثر آن‌ها مبدا این مشروبات ممنوعه را از کشورهای همسایه به ویژه ترکیه عنوان کرده‌اند، که پلمپ و هولوگرام آن‌ها نشان‌دهنده واردات غیرقانونی این کالاها است.

بیشتر بخوانید  توافقات ایران و روسیه برای ساخت چندین نیروگاه اتمی

با توجه به آنچه مطرح شد، دسترسی به مشروبات الکی از طریق فضای مجازی بسیار آسان بوده و لازم است عرضه‌کنندگان مجازی این نوشیدنی‌های حرام شناسایی و با آن‌ها قاطعانه برخورد شود، همچنین از دستگاه‌های نظارتی انتظار می‌رود جلوی مبادی قاچاق این کالای غیرقانونی گرفته شده و عاملان آن مورد مجازات قرار گیرند.