۱۴۰۳-۰۲-۲۸ ۱:۱۷ ب.ظ

زیباکلام: «اصلاح‌طلبان» بزرگ‌ترین بازنده انتخابات بودند

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «قبولی ۵۰ درصدی رأی‌دهندگان با وجود چهار میلیون آرای باطله، هر معنایی که بدهد، معنای پیروزی براندازان را نمی‌توان از آن استخراج کرد».

زیباکلام در ادامه نوشت: «دومین و بزرگ‌ترین بازنده انتخابات ۲۸خرداد اصلاح‌طلبان بودند. رهبری اصلاحات اگرچه با تأخیر، اما تمام‌قد به حمایت از آقای همتی برخاست. یکی پس از دیگری چهره‌های اصلاح‌طلب از شخص آقای خاتمی گرفته تا جناب کروبی، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی تا چهره‌های روشنفکری همچون دکتر عبدالکریم سروش و استاد مصطفی ملکیان مردم را به شرکت در انتخابات و رأی به آقای همتی دعوت کردند».

وی در ادامه تاکید کرد: «اما هیچ‌یک از آن حمایت‌ها و دعوت‌ها نتوانست یخی را آب کند. دوونیم میلیون رأی برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از ۲۴ سال حیات سیاسی‌شان بود. در بدبینانه‌ترین حالت دست‌کم ۱۰ میلیون و در خوشبینانه‌ترین حالت حتی رفتن به دور دوم را اصلاح‌طلبان برای نامزدشان پیش‌بینی کرده بودند؛ اما شکست آنان به‌مراتب سنگین‌تر از دیگران بود. در نهایت مردم پیروز این انتخابات بودند».

ربیعی: در نقطه پایان فرو ریختن دیوار تحریم قرار گرفته‌ایم/ زیباکلام: «اصلاح‌طلبان» بزرگ‌ترین بازنده انتخابات بودند

زیباکلام- اردیبهشت ۹۹- در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشته بود: «انتخابات دوم اسفند ۹۸ نقطه پایان رسمی اصلاح‌طلبان بود. نه‌به‌واسطه آن که بخش قابل‌توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشدند، بلکه بیشتر به‌واسطه آنکه حتی اگر نامزدهای این جریان تاییدصلاحیت هم شده بودند، آنان بخت و اقبالی در آن انتخابات نداشتند. چراکه مشکل اصلی اصلاح‌طلبان آن بود که بیش از دو سال می‌شد بدنه اجتماعی‌شان را از دست داده بودند، اما نمی‌خواستند این واقعیت تلخ را بپذیرند. افول جریان اصلاح‌طلب از بعد از مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید آغاز شد. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و نحوه عملکرد آقای روحانی در دولت دومش، روند فروپاشی جریان اصلاحات را سرعت بخشید».

بیشتر بخوانید  صدها میلیون دلار؛ برآورد اولیه سازمان آمار تل‌آویو از ۴ روز نخست جنگ با مقاومت فلسطین

زیباکلام در ادامه نوشته بود: «متاسفانه لیدر اصلاحات…همچنان امیدوار بود که در انتخابات اسفند ۹۸ بازهم طرفدارانشان به‌پای صندوق بروند. این امید در حالی وجود داشت که بسیاری شواهد و قرائن حکایت از آن می‌کرد که اصلاح‌طلبان‌بدنه‌اجتماعی خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند به‌آسانی بدنه‌اجتماعی یا بخش‌هایی از آن برای شرکت در انتخابات تشویق کنند…همچنان اصلاح‌طلبان با گفتن الفاظ و شعارهای همیشگی، سعی کردند که وقت را بگذرانند. بخش‌هایی از این جریان که امیدوارانه وارد انتخابات اسفندماه گذشته شدند، تتمه حیثیت اجتماعی این جریان را از میان بردند».

در انتخابات امسال از خاتمی و کروبی و خانواده هاشمی تا بهزاد نبوی و سروش و ملکیان و حزب کارگزاران و…همگی از همتی حمایت کرده و مردم را به انتخاب گزینه مورد نظر خود تشویق کردند، اما در نهایت همتی با حدود دو میلیون و چهارصد هزار رای، از میان ۴ کاندیدا، سوم شد.

جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شکست خورد و یکی از دلایل اصلی این شکست، کارنامه بسیار ضعیف و غیرقابل دفاع این طیف در ۸ سال اخیر بوده است. اصلاح طلبان در دولت روحانی و مجلس دهم و شورای شهر و شهرداری تهران نتوانستند رضایت مردم را کسب کنند.

لیدرهای این طیف در انتخابات ریاست جمهوری اخیر همانند سالهای ۹۲ و ۹۶ از همان ترفند هیولاسازی از رقیب استفاده کردند، اما مردم به این روش توهین آمیز پاسخ منفی دادند. روشی که هدف اصلی آن سرپوش گذاشتن بر بی برنامگی و کارنامه غیرقابل دفاع  است.

جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شکست خورد ولی سوال افکارعمومی از این طیف همچنان باقی است و آن اینکه، در این ۸ سال برای مردم چه کاری انجام دادید؟ چند واحد مسکن اجتماعی برای مردم ساختید؟ با ارزش پول ملی چه کردید؟ در مبارزه با فساد چه کارنامه ای دارید؟ نسبت شما با مدیران نجومی بگیر چیست؟ آیا رویکرد شما در سیاست خارجی منجر به گشایش اقتصادی شد؟ و…

بیشتر بخوانید  تکاری عجیب آلمان روی موشک‌های اهدایی به اوکراین/ رئیس جمهور لهستان: اوکراین سلاح کافی برای شکست روسیه در اختیار ندارد