۱۴۰۳-۰۲-۱۵ ۱۲:۳۹ ب.ظ

رسانه های عبری: یحیی السنوار بازی روانی شدیدی با اسرائیل می کند

[ad_1]

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، امیر اورون تحلیل‌گر مسایل نظامی روزنامه هاارتص در یادداشتی که در این روزنامه عبری زبان منتشر شد از این توصیف استفاده کرده و افزود، السنوار با تدارک عملیات حماس در جنوب که در ۷ اکتبر گذشته به وقوع پیوست اسرائیل را بیش از گذشته به تزلزل کشاند.

این تحلیل‌گر با استناد به منابع امنیتی و نظامی بسیار مطلع در تل‌آویو خبر داد، ارتش اسرائیل بعد از بیش از  ۴۱ روز جنگ فقط توانسته است ۱۰ درصد از توان نظامی حماس را مورد هدف قررا بدهد امری که نشان می‌دهد باید منتظر جنگی بسیار طولانی باشیم، در حالی که زمان به نفع اسرائیل نیست.

او خاطر نشان کرد مسئله اسرا امری به شدت حساس است که السنوار از آن برای امتیاز گیری از اسرائیل استفاده می‌کند.

یدیعوت آحارانوت هم با تایید این استراتژی السنوار مدعی شد، رهبر حماس در غزه، تماس‌های خود با میانجی‌های قطری قطع کرده است و اعلام کرد تا زمانی که جنگ در بیمارستان الشفا ادامه دارد قادر به انجام مذاکرات نخواهد بود.

این رسانه در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است، بعد از مذاکرات انجام گرفته اسرائیل متوجه شده است که توافق صورت گرفته فقط منجر به آزادی زنان و کودکان خواهد شد، این در حالی است که اسرائیل با وعده ووعیدهای مختلفی وارد جنگ شده است و چنین توافقی می‌تواند به جهانیان نشان دهد که تعهدات اول جنگ اسرائیل ارزش جوهر نوشتن را هم نداشته است.

برخی از مسئولین صهیونیست هم در گفتگو با آحارانوت اعتراف کردند با وجود آنکه می‌دانند که عیوب این توافق برای اسرائیل بسیار زیاد است اما ترجیح می‌دهند که با آن موافقت کنند چون مجبور هستند چیزی را به اسرائیلی‌ها ارائه دهند که مدت هاست به دنبال آن هستند.

بیشتر بخوانید  رئیسی: هر کاری که مدیران را از خدمت به مردم بازدارد خطای راهبردی است

یدیعوت آحارانوت در بخش دیگری از این نوشتار خبر داد، با وجود آن که ارتش و شاباک تاکید دارند که موافقت با این توافق امری اشتباه است، ولی بعد از شکست سهمگینی که در ۷ اکتبر متحمل شدند، زیر سئوال بردن نظرات آنها به امری آسان تبدیل شده است.

در این میان سیاستمداران اسرائیلی به این نتیجه رسیده‌اند که اتخاذ مواضع موافق انجام توافق آزادی اسرائیل کار را برای آنها در میان افکار عمومی کمی آسان تر می‌کند.

اما این رسانه نیز مدعی است که السنوار جنگ روانی شدیدی را از طریق این توافق با اسرائیلی‌ها آغاز کرده است، ابتدا سخن از ۱۰۰ اسیر بود، اما بعد از آن این مذاکرات بر سر ۸۰ اسیر شد و دست آخر در سایه حمله به بیمارستان الشفا به ۵۰ اسیر تقلیل یافت.

تحلیل‌گران یدیعوت آحارانوت مدعی شدند خواسته السنوار آن است که ارتش اسرائیل باید حداقل ۵ روز جنگ را متوقف کند، این مدت چیز بیشتر از نیاز گروه‌های فلسطینی برای استراحت و بازسازی است، این در حالی است که تجربه نشان داده است، آرام کردن اوضاع در شرایطی که نیروهای نظامی در عمق نوار غزه حضور دارند نمی‌تواند به هیچ عنوان امنیتی آنها را تضمین کند.

به روایت رسانه عبری زبان السنوار حتی پای را از این هم فراتر نهاده و اعلام کرد، این ۵۰ اسیر در ۵ روز آزاد خواهند شد، یعنی در صورتی که بعد از روز اول ۱۰ اسیر آزاد شدند، او اگر شرایط را وفق مراد خود ندید، بقیه این توافق را متوقف خواهد کرد، امری که به طور حتم خانواده‌های صهیونیست را به شکل دیوانه واری عصبانی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  قوه قضاییه در مسیر مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نداشته و ندارد

اما جالب تر اینکه اسرائیل همچنان آمادگی خود را برای پذیرش آن دارد.

یدیعوت آحارانوت در خبر دیگری که شامگاه شنبه منتشر شد اعلام کرد بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در دیدار خود با خانواده اسرا گفت: کابینه بر این باور است که فشار هر چه بیشتر نظامی می‌تواند به بازگشت اسرا کمک کند.

با این حال وی اشاره نکرد که این فشارهای نظامی اسرا زنده بازخواهد گرداند.

پایگاه عبری زبان ۰۴۰۴ هم خبر داد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر قرار است طی روزهای آینده بعد از نشست با کابینه جنگ دیداری هم با نمایندگان خانواده های (اسرا) داشته باشد.

این مسئله را دفتر نتانیاهو بعد از ساعت ها تجمع معترضین در مقابل این دفتر اعلام کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link