۱۴۰۳-۰۲-۱۶ ۶:۲۳ ب.ظ

بازداشت نماینده سیاه‌پوست کنگره آمریکا حین شرکت در تظاهرات

منابع خبری گزارش داده‌اند پلیس کنگره آمریکا عصر پنجشنبه (به وقت محلی) یک قانونگذار سیاه‌پوست این کشور را هنگام شرکت در یک تجمع اعتراضی دستگیر کرد.

«جویس بیتی»، قانونگذار دموکرات ایالت «اوهایو» در مجلس نمایندگان آمریکا هنگام شرکت در تظاهراتی با هدف اعتراض به محدودیت‌های وضع‌شده برای رأی‌دهندگان در ایالت‌های جمهوری‌خواه، توسط پلیس کنگره بازداشت شد.

جویس بیتی ۷۱ ساله ریاست فراکسیون سیاه‌پوستان کنگره آمریکا را به عهده دارد. پلیس کنگره علاوه بر او چند فعال دیگر را هم بازداشت کرده است.

پلیس کنگره آمریکا ساعاتی بعد از این اتفاق گفت ۹ نفر را به دلیل «تظاهرات در منطقه ممنوعه در ساختمان کنگره» بازداشت کرده است.

به نوشته روزنامه دیلی‌میل، تظاهرات‌کنندگان این تجمع را برای اعتراض به تلاش‌های برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه در کنگره با هدف دشوارتر کردن رأی دادن در انتخابات برگزار کرده بودند.

جدال‌ها میان حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در خصوص قوانین مربوط به حق رأی دادن در انتخابات از زمان ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا شدت گرفته است.

ترامپ، تلاش‌های قانونگذاران دموکرات از طریق اقداماتی مانند رأی‌گیری پستی یا تسهیل قوانین حق رأی برای گروه‌های اقلیت را نوعی تلاش برای کودتا علیه خودش دانسته و از چنین اقداماتی به عنوان «تلاش برای تقلب انتخاباتی» یاد می‌کرد.

برخی ایالت‌های جمهوری‌خواه در ماه‌های گذشته قوانینی را از طریق مجلس‌های ایالتی به تصویب رسانده‌اند که شرکت در انتخابات را دشوارتر می‌کند. دفتر خانم بیتی ساعاتی قبل‌تر اعلام کرده بود او در تظاهراتی که هدفش اعتراض به چنین قوانینی است شرکت خواهد کرد.

او در بیانیه‌ای گفته بود: «۵۶ سال بعد از تصویب قانون حقوق رأی‌دهی، هنوز هم حق آمریکایی‌ها برای رأی‌ دادن مورد حمله قرار می‌گیرد، چرا که مجالس ایالتی شب و روز به دنبال آن هستند که قدرتمان را از ما سلب کنند.»

بیشتر بخوانید  نماینده آمریکا: آماده لغو تحریم‌های مغایر با برجام هستیم

در ادامه این بیانیه آمده است: «بنابراین، من به عنوان رئیس‌ فراکسیون سیاه‌پوستان و مهم‌تر از آن به عنوان یک زن‌ سیاه‌پوست به گروهی از افرادی خواهم پیوست که طالب عدالت و تغییرند و می‌خواهند رأی ما همانند رأی تمامی افراد دیگر به حساب آورده شود.»

هفته گذشته جو بایدن تلاش‌ها در مجالس ایالتی آمریکا برای تغییر قوانین رأی دادن را مورد انتقاد قرار داده و از آنها به عنوان «تهدیدی علیه دموکراسی» یاد کرده است. او گفت: «این خطرناک‌ترین تهدید در طول تاریخ علیه انتخابات سالم و آزاد به شمار می‌رود.»