۱۴۰۳-۰۲-۲۷ ۱۱:۳۶ ق.ظ

از تامین آب بخش صنعت و کشاورزی تا توسعه گردشگری آب با افتتاح سد چم‌شیر

[ad_1]

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کنترل سیلاب‌های مخرب، تامین آب اراضی کشاورزی در سطحی با حدود ۱۱۰ هزار هکتار در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر و تولید آب مورد نیاز صنایع از مزایای افتتاح سد چم‌شیر به شمار می‌رود؛ همچنین آب مورد نیاز پالایشگاه بنزین گچساران، منطقه ویژه اقتصادی گچساران، تاسیسات نفت و گاز و دکل‌های حفاری نفت با بهره‌مندی از این سد تامین خواهد شد.

“آرش مصلح” در گفت‌وگو با ایسنا، سد چم‌شیر را یکی از مهم‌ترین سدهای مخزنی کشور برشمرد و گفت: این سد از نظر حجم مخزن، اهداف و عملکرد در سطح منطقه‌ و ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سد چم‌شیر از نظر روش و تکنولوژی ساخت در زمره معدود سدهای بتن غلتکی کشور به شمار می‌رود، افزود: هم چنین از بُعد زمین‌شناسی با توجه به اینکه این سد بر روی آهک‌های سازند میشان قرار گرفته، می‌توان گفت شاید اولین سدی باشد که بر روی این سازند مقاوم و آهکی احداث شده است.

وی تاکید کرد که در احداث سدهای مخزنی، معمولا روش ساخت، حجم مخزن، اهداف، تولید آب برای صنایع و کشاورزی، کنترل سیلاب و بهبود محیط زیست مطالعات دقیقی انجام می‌شود چراکه این موارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته وی، سد چم‌شیر تمام آن چیزی که از یک سد مخزنی در ذهن متصور است را دارد؛ با توجه به اینکه رودخانه زهره رودخانه‌ای با سیلاب‌های بسیار مخرب است به طوری که سیلاب‌های این رودخانه بیش از ۶۰۰۰ متر مکعب برثانیه است که در مسیر خود موجب تخریب اراضی کشاورزی، زیرساخت‌ها، پل‌ها، خطوط انتقال آبی می‌شود، بهره‌برداری از این سد می‌تواند این سیلاب‌ها را کنترل کند.

بیشتر بخوانید  اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام شد

وی بیان کرد: کنترل سیلاب‌های مخرب، تامین آب اراضی کشاورزی در سطحی با حدود ۱۱۰ هزار هکتار در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر و تولید آب مورد نیاز صنایع از مزایای افتتاح این سد به شمار می‌رود؛ هم چنین آب مورد نیاز پالایشگاه بنزین گچساران، منطقه ویژه اقتصادی گچساران، تاسیسات نفت و گاز و دکل‌های حفاری نفت با بهره‌مندی از این سد تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بهره‌مندی از این سد حدود ۱۷۶ مگاوات برق تولید می‌شود؛ هم‌اکنون استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۵۰۰ مگاوات مصرف برق دارد که این برق عملا خارج از استان به شبکه استانی وارد و مورد مصرف قرار می‌گیرد؛ با در مدار تولید قرارگرفتن واحد شماره یک نیروگاه چشم‌شی، در مجموع ۱۷۶ مگاوات از برق مصرفی را می‌تواند تولید کند.

مصلح در این زمینه بحث گردشگری را نکته دیگری برشمرد و بیان کرد: منطقه گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد در حدود هشت ماه از سال دارای مناظری با جذابیت خاص برای صنعت گردشگری کشور است؛ در همین راستا یک مخزن ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترکعبی در کنار شهر گچساران در کنار جاده اصلی شرق به غرب کشور واقع شده است و با توجه به زمین شناسی محدوده مخزن، قابلیت انواع ورزش‌های آبی و احداث مجتمع‌های گردشگری را دارد که در قالب یک دهکده گردشگری در بودجه کشور تعریف شده و مطالعات آن صورت گرفته است.

وی در ادامه سد چشم‌شیر را سدی استثنائی در کل کشور عنوان و بیان کرد: این سد قابلیت‌های گردشگری آبی، تولید آب صنعت و کشاورزی، تولید برق، کنترل سیلاب، امکان پرورش ماهیان گرم‌آبی و غیره را دارد و علاوه بر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، در ارتقای سطح رفاه و اثرگذاری در استان، شهرستان و کشور موثر است.

بیشتر بخوانید 

مصلح یادآور شد: در تیرماه سال گذشته و پیش از احداث سد چشم‌شیر، EC آب رودخانه حدود ۴۰۰۰ بود اما این عدد به حدود ۱۵۰۰ رسیده است و عملا بهبود کیفیت آب رودخانه زهره که یکی از اهداف احداث سد چشم‌شیر بود محقق شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: هم اکنون EC آب مخزن ۵۰۰ میلیون مترمکعبی این سد حدود ۱۵۰۰ است و چنانچه حجم مخزن در صورت آبگیری کامل سد به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد EC آب نیز به مراتب پایین‌تر خواهد آمد.

وی به فرآیند و تاریخچه آغاز عملیات احداث این سد اشاره کرد و گفت: در طول حدود بیش از ۱۱ سال عملیات اجرایی این سد آغاز شده که حدود ۲۰۰۰ نفر نیروی فنی، کارشناس، مهندسین و کارگران متخصص در این سد مشغول به کار بودند و ۲۰۰۰ خانوار به صورت مستقیم از نعمت ساخت این سد بهره‌مند شدند؛ این سد نوعی دانشگاه در استان در رشته‌های مهندسی، آب، عمران، زمین شناسی، برق، مکانیک، مدیریت و غیره به حساب می‌آید که عاملی برای توسعه استان در همه ابعاد خواهد بود.

وی با بیان اینکه مخزن عظیم سد قابلیت آموزش غواصی و نظامی برخوردار است، تصریح کرد: طول این دریاچه حدود ۴۸ کیلومتر است و پهنه وسیعی از ذخیره آب در یک موقعیت مناسب دارد. به طور کلی اقتصاد مهندسی و نسبت فایده به هزینه این طرح بسیار بالاست.

مصلح افزود: پس از بهره‌برداری سد بیش از ۲۰۰ نیروی متخصص در سطح و نیروگاه این سد مشغول به کار خواهند شد، ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان از طریق این سد تامین آب کشاورزی خواهد شد که چندین هزارنفر در بخش کشاورزی مشغول به کار می‌شوند؛ تولید کشاورزی افزایش و بیکاری کاهش می‌یابد و نیز تامین آب صنعت نفت و صنایع پتروپالایشگاه بنزین گچساران صورت می‌گیرد که مقوله بسیار مهمی برای رشد صنعتی کشور خواهد شد.

بیشتر بخوانید  قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1402/04/27- اخبار قیمت طلا، سکه و ارز - اخبار بازار تسنیم

وی خاطرنشان کرد: سد چشم‌شیر شامل سد و نیروگاه برق‌آبی است و یکی از سازه‌های برق‌آبی کشور محسوب می‌شود، این سد حاصل تلاش مهندسین و کارشناسان وزارت نیرو و مشاوران توانمند کشور است که در یک بازه زمانی خوب مطالعه، اجرا و تکمیل شد و در نهایت فردا در  سفر رئیس جمهور رسما افتتاح می‌شود.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link