۱۴۰۳-۰۲-۲۷ ۱۰:۰۷ ب.ظ

احتمال رسیدن سرمایه شستا به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در بورس

محمد رضوانی فر مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بازدید خود از باشگاه خبرنگاران جوان، در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: ما به مرحله‌ای رسیده ایم که می‌توانیم گزارش حسابرس و تایید بورس شرکت شستا را دریافت کنیم و این بزرگترین افزایش سرمایه‌ای است که می‌تواند در تاریخ بورس اتفاق بیفتد، فکر میکنم سرمایه شستا به عددی حدود صدوهفتاد تا صدوهشتاد هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود: بازار سرمایه، بورس، بانک و بیمه، خدمات اپراتوری با سرویس رایتل، نیروگاه برق با دو هزار مگابات، کانی‌های فلزی و غیر فلزی، تولید و توزیع دارو با ۲۵% در دست داشتن بازار تولید، همچنین حوزه نفت و گاز و پتروشیمی با درصدی بین ۸ تا ۹، لوازم خانگی و دامداری، هلدینگ سیمان و ساختمان حوزه‌های کاری شستا است که در آن به طور مستمر فعالیت داریم.

رضوانی فر بیان کرد: به جهت، جهت گیری‌های انجام شده در امنیت غذایی و ایجاد پدافند غیرعامل و در واقع توسعه متوازن در کشور در حال حاضر ۲۰ پروژه‌ی دامداری بزرگ با استعداد ظرفیتی در حدود ۱ میلیون تن شیر را در حال اجرا داریم.

وی عنوان کرد: هلدینگ سیمان و ساختمان نزدیک به ۳۰ درصد تولید سیمان در کشور در اختیار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ملقب به شستا است که رقمی بین ۳۱ تا ۳۲ میلیون تن در سال ظرفیت تولید داریم.

رضوانی فر ادامه داد: شستا دارای ۱۶۶ شرکت مدیریتی و ۸۹ شرکت غیر مدیریتی است، که از مجموع شرکت‌های مدیریتی ۷۲ شرکت بورسی و ۹۴ شرکت غیر بورسی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید  بازار رمزارزها بالاخره سبز شد

وی یادآور شد: از نظر تعداد ۴۵ درصد شرکت‌های شستا شامل بورس می‌شوند، اما از نظر ارزش ۹۱ درصد پرتفوی شستا در واقع بورسی است.

رضوانی فر بیان کرد: سال مالی شرکت‌های شستا ۲۹ اسفند ماه، هلدینگ‌ها پایان اردیبهشت و سال مالی شستا در ۳۱ خرداد به پایان می‌رسد.

وی افزود: سود خالص شستا در خرداد ماه سال ۹۷ از دو هزاروششصد به رقم ده هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۲۳ هزار میلیارد تومان سال گذشته رسیده است که میزان سود خالص در سال جاری نزدیک به ۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رضوانی فر بیان کرد: در مدت سه سال، سود خالص ما ۱۵ برابر افزایش یافته است، اتفاق بزرگی که در تلفیق افتاده است اصلاح نسبت‌های مالی و شاخص‌های کلیدی عملکرد همانند بهای تمام شده است که از عدد ۶۶% درصد به ۵۳ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: این تغییرات ناشی از اصلاح خرید ها، اصلاح سرس‌های خرید، کاهش هزینه‌های تولید، بهینه سازی، افزایش ظرفیت‌ها و استفاده‌ آن است و منجر به کاهش بهای تمام شده‌ فروش می‌شود.

رضوانی فرعنوان کرد: هزینه‌های عملیاتی ما از ۱۲ درصد به ۶ درصد تغییر پیدا کرده است و همچنین هزینه‌های مالی فروش از ۶ درصد به ۴ درصد کاهش داشته است.

وی درخصوص برنامه ریزی داشتن و یا عدم برنامه‌ی خاص برای کسب سود ۱.۴ میلیارد دلاری خالص در ۳ سال اخیر که به نوعی یک موفقیت ویژه در عرصه اقتصاد است توضیح داد: مجموعه‌ای از اقدامات برای کسب این سود انجام گرفته، هنگامی که با رقبا مقایسه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که شرایط ما با رقبا یکسان بوده، و برای کسب این سود با مقدار بالا تا جایی که توانسته ایم فروش‌ها را اصلاح کردیم به این معنی است که با تخفیف کمتر فروخته شود و در دوره‌ی وصول سریعتر عملیات وصول و دریافت انجام شود.

بیشتر بخوانید  تورم حداقل ۲۵۰ درصدیِ کالا‌های اساسی در دو سال اخیر

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ادامه داد: در شرایطی که با تخفیف کمتر فروش حاصل می‌شود به معنای کسب سود خواهد بود، و پایین آمدن دوره‌ی وصول مطالبات ما را با هزینه مالی کمتری رو به رو کرد، همچنین ما با اصلاح فرآیند‌های خرید موفق به کسب سود ۱.۴ میلیارد دلاری شده ایم.

رضوانی فر گفت: بین ۳۴ شرکت موفق به شکستن رکود تاریخ فعالیت شده ایم که برای ما کاهش بهای تمام شده را فراهم کرد، همچنین تولید محصولات مناسب و جدید با حاشیه سود مناسب، کنترل نیروی انسانی و… در کارنامه‌ی کاری ما وجود دارد که تمامی این اتفاقات و اصلاح‌ها زمینه ساز کسب سود برای شستا بوده است.

وی درخصوص آخرین وضعیت پرونده ویلموتس یادآور شد: کار ما با این پرونده تمام شده است و تسویه حساب نهایی صورت گرفته است.

رضوانی فر در رابطه با ماجرای ساختمان فوتبال گفت: در سال ۹۸ با مصوبه‌ی ستاد بانک مرکزی، مصوبه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، مصوبه سری شورای عالی امنیت کمکی را در قالب قرض الحسنه انجام دادیم و مقرر شد که تا تاریخ ۳۱/۱/۱۳۹۹ این پول برگردانده شود، در جلسه‌ای از سوی ما در اردیبهشت و خردادماه سال گذشته خواستار طلب خود شدیم.

وی ادامه داد: از تیر ماه سال ۹۹ ما شکایت خود را آغاز کردیم و در جلسه رسیدگی که مهر ماه برگزار شد مستندات خود را ارائه کردیم و در دی ماه با دریافت حکم نهایی خواستار پول خود شدیم.

رضوانی فر یادآور شد: با این حال طلب ما وصول نشد و در این شرایط به اعمال قضایی روی آوردیم، که شناسایی اموال و توقیف صورت گرفت و بعد از توقیف کارشناسی رسمی دادگستری انجام شد بعد از مرحله به مزایده گذاشتن و با شرط عدم شرکت فردی اموال فدراسیون فوتبال جایگزین طلب دریافت می‌شود.

بیشتر بخوانید  مهر تایید وزیر بر وجود مافیای واردات/ اعتراف، به قیمت کارت زرد!

وی ادامه داد: تمام محاسبات را دستگاه قضایی انجام داده است و همان طورکه به صورت دلار پولی را داده ایم آن را هم به صورت دلار دریافت کرده ایم، مطالبات ما روشن بوده است و کاملا شفاف طلب خود را پس گرفته ایم.