۱۴۰۳-۰۲-۱۹ ۳:۲۶ ب.ظ

آتش جنگ الکترونیک شعله‌ور می‌شود

به گزارش موسسه‌ی بین‌المللی مطالعات استراتژیک: جنگ روسیه در اوکراین باعث تشدید سرمایه‌گذاری بر جنگ الکترونیک شده است.روسیه تمام دارایی‌های خود در قلمرو جنگ الکترونیک را در اوکراین استفاده کرده است. همین مساله باعث جلب توجه‌ها و سرمایه‌گذاری بر جنگ الکترونیک شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از موسسه‌ی بین‌المللی مطالعات استراتژیک: جنگ روسیه در اوکراین همراه با تلاش‌های چین برای مدرن‌سازی نیروی دفاعی خود، ارتش‌های غربی را وا می‌دارد تا آن‌ جنبه‌های مغفول مانده در ظرفیت جنگ الکترونیک‌شان را بهبود ببخشند.کارهای زیادی برای احیای این حوزه‌ی جنگی وجود دارد.

در دو دهه جنگ نیروهای آمریکایی و متحدانش در عراق و افغانستان، جنگ الکترونیکی بیشتر روی اخلال‌گری بر مواد منفجره‌ی دست‌ساز متمرکز بود. اما آخرین عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین و نوسازی نظامی چینی، علاقه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا،آسیا و اروپا را برای افزایش توانایی در مدیریت،مختل کردن و بهره برداری از طیف الکترومغناطیسی را احیا می‌کند. آن‌ها خیلی باید به خود بجنبند.

چارلز کیو براون، ژنرال نیروی هوایی ایالات متحده‌ که برای ریاست ستاد مشترک نامزد شده بود، نگرانی خود را در جلسه ‌ی استماع تاییدیه‌ی خود نشان داد. او به سناتورها گفت:« در چند دهه‌ی گذشته، نیروی مشترک{آمریکا} مقداری از حافظه‌ی عضلانی خود را در دفاع از حمله‌ی الکترو مغناطیسی به وسیله‌ی انجام دادن عملیات‌هایی در یک طیف الکترومغناطیسی مجاز از دست داده است.»

روسیه با بکارگیری ترکیبی از مسدود کننده‌های جی‌پی‌اس و سیستم‌های دیگری برای شکست دادن وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین و مهمات هدایت شونده کی‌اف، به طور گسترده‌ای از دارایی خود در جنگ الکترونیک استفاده کرده است.روسیه از سیستم‌های جنگ الکترونیک در خط مقدم جبهه برای مقابله با ضدحمله‌های اوکراین استفاده کرده است اگر چه به گفته‌ی اوکراینی‌ها خط مقدم یعنی مناطقی که پشتیبانی به آنجا کشیده نمی‌شود. در همین حال آمریکا موشک‌های ضد تشعشع پر سرعت کی‌اف RTX AGM-۸۸ را برای تقویت قابلیت‌های جنگ الکترونیک عرضه کرد.

بیشتر بخوانید  تعرفه واردات موبایل اعلام شد، از 4 تا 30 درصد + جدول- اخبار اقتصاد ایران - اخبار اقتصادی تسنیم

چراغ سبز تایوان به ناوگان c-۱۳۰/ عکس
سریع‌ترین جنگنده‌های تاریخ را بشناسید/ عکس

در همین حین چین برای تبدیل شدن به یک قدرت جنگی قوی‌ در طیف الکترومغناطیسی شدیدتر،تلاش خود را بیشتر کرده است و چندین سال پیش گروهی را که مسوول عملیات‌های جنگ الکترونیک بود؛ ارتقا داد. وزارت دفاع تایوان گزارش داده است که چین هواپیمای اخلال‌گر اسکورت J_۱۶D را به عنوان بخشی از چندین بسته‌ی نیرویی که وارد منطقه‌ی شناسایی پدافند هوایی این کشور شده است، به پرواز در آورده است. پنتاگون هم می‌گوید چین روی سیستم‌های جنگ الکترونیگ ضد فضا، از جمله اخلال‌گرهای ماهواره‌ای کار می‌کند. نیرویی دریایی ارتش آزدی‌‎ بخش خلق همچنین قرار است جنگنده‌ی J-۱۵D را ردیافت کند، یک جنگنده با قابلیت حمل دو سرنشین که مجهز به غلاف‌های جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی هستند.

تهدید توسعه‌ی جنگ الکترونیکی، دارد ظرفیت‌های مدرن‌سازی آن را به جاهای دیگری می‌کشاند. سال گذشته لهستان دو کشتی اطلاعاتی سیگنال را سفارش داد که برای تحویل در سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده اند. پیمانکار اصلی به نام ساب گفت که برش فولاد در ۲۷ آوریل انجام شد. اولین کشتی، ORP Jerzy Różycki توسط شرکت کشتی‌سازی Remontowa لهستان ساخته می‌شود.

آلمان دارد تلاش می‌کند تا هواپیماهای جنگی و شناسایی الکترونیکی تورنادو را در نقش سرکوب دفاع هوایی دشمن(SEAD) جایگزین کند. بر اساس داده‌های Military Balance ، لوفت وافه( نیروی هوایی آلمان) بیست فروند از تورنادوهای تخصصی را در فهرست اموال خود دارد. آلمان اعلام کرده که آن‌ها را با ۱۵ یوروفایتر اصلاح شده جایگزین خواهد کرد. آژانس تدارکات دفاعی آلمان، ساب را برای ارائه‌ی بسته‌ی جنگ الکترونیک بر اساس سیستم Arexis که در Gripen E/F استفاده شده ؛ انتخاب کرده است. اول از همه قرار است که یوروفایترهای اصلاح شده از موشک هدایت شونده‌ی ضد تشعشع پیشرفته AGM-۸۸E- نسخه‌ی پیشرفته‌ی موشک ضد تشعشع پر سرعت- استفاده کنند، اگر چه این هواپیما همچنین دارای قابلیت اخلال‌گری دورایست خواهد بود. توسعه‌دهندگان، از جمله ارائه دهندگان هوش مصنوعی آلمانی هلسینگ، به دنبال یک قابلیت عملیاتی اولیه در حدود سال ۲۰۲۸ هستند.

بیشتر بخوانید  جهاد دانشگاهی بازوی علمی برای کشور است

ژاپن نیز گفته است که قصد دارد یکی از هواپیماهای ترابری C-۲ خود را به اختلال دورایست مجهز کند که عمدتا بر روی اخلال‌گری متمرکز است. این هواپیما، هواپیمای اطلاعات الکترونیکی RC-۲ را که در حال حاضر در دست نیروی هوایی ژاپن است؛ تقویت خواهد کرد.

تلاش‌ها برای نوسازی ناوگان هواپیمایی اخلال‌گر کمپس کال آمریکا هم در حال پیشرفت است. اولین پرواز EC_۳۷B، یک جت تجاری اصلاح شده Gulfstream G۵۵۰ که اکنون با تجهیزات ماموریت مورد نظرش مجهز شده است؛ در ماه می انجام شد. در همین حین، نیروی دریایی آمریکا در حال کار برای ارتقای EA-۱۸g Growler با هدف جایگزینی سیستم اخلال‌گری ALQ-۹۹ با سیستم‌ نسل بعدی اخلال‌گر Low Band است.

جنگ روسیه و اوکراین به مقامات ارتش آمریکا و دیگران ارزش به اشتراک گذاری اطلاعات با متحدان به ویژه در حوزه‌ی جنگ الکترونیک را که قبلا بسیار حساس بود؛ نشان داده است. ژنرال جیمز.بی.هکر، رییس نیروی هوایی آمریکا در اروپا، در کنفرانس اخیر سران جهانی هوا و فضا گفت:«اشتراک گذاری اطلاعات در بیشتر موارد رایگان است.» او با اشاره به اینکه بیش از ۶۰۰ جنگنده‌ی F-۳۵ Lightning II در دهه‌ی آینده در اروپا مستفر خواهند شد؛ گفت:«ما به تازگی توانایی به اشتراک گذاری فایل اطلاعات ماموریت آمریکا را پیدا کرده‌ایم.» ممکن است همکاری بیشتر در این زمینه در افق دید ما باشد. ژنرال براون، به عنوان بخشی از روند تایید خود، گفت که ژاپن،کره‌ی جنوبی و آمریکا در حال کار برای بهبود همکاری سه جانبه از جمله در زمینه‌ی جنگ الکترونیک هستند.

با این حال، ممکن است سطح فعالیت‌ با تهدیداتی که در برخی از مناطق وجود دارد؛ مطابقت نداشته باشد. علی‌رغم کار آلمان برای تطیبق یوروفایتر برای نقش سرکوب دفاع هوایی، به نظر می‌رسد که اروپا با اختلاف زیادی سرمایه‌گذاری کمتری در جنگ الکترونیک انجام می‌دهد و باعث وابستگی احتمالی اروپا به آمریکا و ناوگان EA-۱۸G می‌شود.

بیشتر بخوانید  چرا شهر ایذه برای اجرای عملیات ایذایی و مسلحانه انتخاب شد؟ / قدم به قدم با یک عملیات تروریستی ترکیبی در خوزستان

همچنین به نظر نمی‌رسد که جنگ الکترونیک در سایر جنبه‌ها به اندازه‌ی کافی در برنامه‌های نظامی نقش داشته باشد. برخی از کارشناسان معتقدند که در میان سایر مسائل، در حالی که ارتش‌ها تحولات دیجیتال را دنبال می‌کنند اما برنامه‌ریزی کافی برای ایمن‌سازی پیوندهای زیربنای اشتراک‌گذاری اطلاعات انجام نمی‌شود.