۱۴۰۳-۰۱-۳۱ ۴:۴۴ ق.ظ

فواید مصرف همزمان گوجه فرنگی و روغن زیتون

دانشمندان و محققان دانشگاه ناپل بر رابطه بین خطر بیماری‌های قلبی و الگو‌های غذایی تمرکز کردند، به این معنی که تجزیه و تحلیل آن‌ها بر مطالعاتی تمرکز داشت که به برخی از غذا‌های گیاهی پرداخته بودند که ممکن است تأثیر بسزایی در کاهش خطر مرگ ناشی از انواع مختلف بیماری‌های قلبی داشته باشد.

بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، بیماری‌های قلبی علت اصلی بیشتر مرگ و میر‌ها در آمریکاست. در آمریکا سالانه بیش از ۸۶۸۰۰۰ نفر بر اثر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی یا سایر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس گزارش مجله معروف آمریکایی “Eat This، Not That” که گزارشی از نتایج این مطالعه را منتشر کرده است، نشان می‌دهد که گوجه فرنگی و روغن زیتون تاثیر فوق العاده‌ای بر کنترل بیماری‌های قلبی دارد. نتایج این مطالعه تأیید کرده است که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و مقدار کمی گوشت با خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری قلبی همراه است.

این مجله توضیح می‌دهد که طی مطالعه غذا‌های خاصی را شناسایی کرده است که به کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب (CHD) و بیماری‌های قلبی عروقی (CVDs) کمک می‌کند.

برای انواع سبزیجات، مصرف بیشتر سبزیجات سبز رنگ و گوجه فرنگی در مقایسه با افرادی که مصرف کمتری داشتند به ترتیب با کاهش قابل توجه ۱۷ و ۱۰ درصدی در بروز CHD انواع مختلف (بسته به میزان مصرف) همراه بود.

گوجه فرنگی چگونه از قلب انسان محافظت می‌کند؟

به گفته این منبع، ایده اینجا این است که وقتی فرد گوشت کمتری می‌خورد و مصرف سبزیجات و گوجه فرنگی را افزایش می‌دهد، خطر بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید  11 غذای رژیمی که می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که ثابت شده است عملکرد عروق خونی را بهبود می‌بخشد و به محافظت در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند.

نقش روغن زیتون بر سلامت بدن

این مطالعه نشان داد که جایگزینی کره غنی از چربی اشباع شده با چیزی غنی از چربی‌های غیر اشباع مانند روغن زیتون نیز می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.

در یک ارزیابی، محققان دریافتند که افزایش مصرف روغن زیتون بیش از ۵ گرم (به عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری حاوی (۱۳.۳ گرم) با کاهش بروز CHD و کاهش میزان بیماری‌های قلبی عروقی همراه است.

محققان دریافتند که خوردن حداقل دو وعده سبزیجات در روز با ۳۴ درصد کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی همراه است؛ به گونه‌ای که سبزیجات سبز و گوجه فرنگی بیشترین تأثیرات مثبت را در این مطالعه داشته اند.

علاوه بر این، محدود کردن مصرف گوشت قرمز و دیگر گوشت‌های فرآوری شده (مانند بیکن، کنسرو، سالامی و سوسیس) به کمتر از دو وعده در هفته نیز می‌تواند به محافظت از قلب کمک کند.