واکنش اتحادیه اروپا به گزارش‌ها درباره نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق

پیتر استانو، سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا امروز جمعه در نشست خبری در بروکسل گفت: ما درباره گمانه‌زنی‌ها اظهار نظر نمی‌کنیم. وظیفه نماینده عالی (جوزپ بورل) هماهنگی برجام و فعالیت‌های مرتبط و گفتگو‌ها (در این زمینه) است، نه تحلیل آنچه در رسانه‌ها گفته و یا نوشته می‌شود.

او ادامه داد: من فقط می‌توانم موضع اتحادیه را تکرار کنم که تحول جدیدی برای گزارش وجود ندارد. ما همچنان آماده هستیم تا نقش خود را به عنوان هماهنگ کننده تا جایی که می‌توانیم انجام دهیم. اما در نهایت هر نوع حرکتی به ویژه در این مرحله از مذاکرات، به توانایی مشارکت کنندگان (برجام) و آمریکا برای توافق درباره سندی بستگی دارد که ماه‌ها پیش به آن‌ها پیشنهاد شد.

سخنگوی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که آیا تلاش‌هایی برای از سرگیری مذاکرات وین جریان دارد، افزود: نقش نماینده عالی (جوزپ بورل) به عنوان هماهنگ کننده برجام این است که تمام تلاش خود را برای رسیدن به مرحله نهایی انجام دهد.

او در ادامه تاکید کرد که تحول جدیدی در این رابطه رخ نداده است.

پیش از این کاخ سفید نیز هرگونه گزارش ادعایی در این زمینه را رد کرده بود. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی تصریح کرد: ” هیچ توافق موقتی برای جایگزینی برجام وجود ندارد و در دستور کار نیست. ”

پش از این نشریه انگلیسی میدل ایست آی در گزارشی به ادعای برخی منابع نوشت که مذاکرات مستقیم «رابرت مالی» و سفیر ایران در سازمان ملل در خاک آمریکا انجام شده است و احتمال حصول توافقی موقت بر سر برجام نزدیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *