(یکم) معاونت میراث فرهنگی در دوره مدیریت دو ساله در راستای حکمرانی مطلوب، با تعیین اولویتِ توسعه و کیفیتبخشی به حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی و همچنین با سعی بر ارتقای موضوع میراث فرهنگی در گفتمان توسعهای، اجتماعی و فرهنگی جامعه، اهتمام خود را جهت جریانسازی، مردمیسازی و افزایش سواد میراثی آحاد جامعه مصروف نمود که در این راستا برخی از اهم موارد بیان میشود:
پیگیری و تحقق افزایش بالغ بر ۵۰ درصدی اعتبارات حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی کشور در دولت سیزدهم و برنامهریزی و هدایت و راهبری بالغ بر ۲۰۰۰ پروژه حفاظت و مرمت در کشور
حل مسائل بخشی ازبافتهای تاریخی کشور بعد از سالها نظیر بافت تاریخی شیراز، بافت تاریخی ارومیه و… و پیگیری اعمال جبران محدودیتها در بافتهای تاریخی از جمله مواردی بود که در طول دهههای اخیر لاینحل مانده بود. بهعنوان مثال موضوع محافظت از بافت ۳۶۰ هکتاری شهر تاریخی شیراز پس از ثبت در فهرست آثار ملی به شیوه مطلوبتری محقق میشود.
تأمین تسهیلات مرمت و مقاومسازی به کلیه ابنیه موجود در بافتهای تاریخی و تسهیلات ودیعه مسکن برای دوره مرمت و تحقق پذیرش اسناد مالکیتی بناهای تاریخی به عنوان وثیقه در نظام بانکی برای اولین بار در کشور گامی در جهت مردمی سازی حفاظت از میراث فرهنگی بود که در این دوره با تصویب شورای پول و اعتبار میسر شد.
همچنین توسعه همکاریهای بین دستگاهی برای حفاظت از آثار تاریخی نظیر بسته اقدام ۱۰۰ روستای تاریخی مشترک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع بهرهگیری از منابع وقف در حفاظت و مرمت حداقل ۵۰ بنای تاریخی وقفی بقا متبرکه و بناهای عام المنفعه و ساماندهی آرامگاه مفاخر ایران از جمله اقداماتی بوده که با عنایت به فرابخشی بودن موضوع میراث فرهنگی با همکاری سایر دستگاهها در حال انجام است و امید است که تا پایان دولت سیزدهم محقق شود.
معاونت میراث فرهنگی با بهرهگیری از خرد جمعی و مشورت با نخبگان و با ۱۷ شورا، کارگروه و کمیته در ستاد که جمعاً بالغ بر ۱۷۰ نفر را شامل میشود و شوراهای فنی طرحهای عمرانی در ۳۱ استان که اعضای آنها ۱۰ الی ۱۲ نفر و مجموع آن در کشور قریب به ۴۰۰ نفر است و همچنین نشست با ۵۰ نفر از سرآمدان و پیشکسوتان میراث فرهنگی با حضور وزیر محترم، سعی بر بهرهمندی از سرمایه نخبگان فرهنگی کرد.
ایجاد امنیت و ثبات شغلی بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارگران، مرمت کاران، همکاران پایگاههای میراث ملی و جهانی که بیش از ۲۰ سال بلاتکلیف بوده اند.
(دوم) در حوزه تدقیق و توسعه برنامههای ثبتهای ملی و جهانی آثار نیز مواردی که بیان خواهد شد به انجام رسیده است:
تدوین برنامه ۱۰ ساله ثبت جهانی میراث ملموس و ناملموس در جهت نظاممند و قاعدهمند کردن ثبت آثار و عناصر فرهنگی در فهرست جهانی و همچنین تشکیل شورای سیاستگذاری ثبت جهانی با حضور خبرگان و پیشکسوتان میراث فرهنگی از جمله اقداماتی است که راهبرد و نقشهی راه معینی برای ثبتهای جهانی جمهوری اسلامی ایران در راستای منافع ملی و قرابت کشورهای حوزه ایران فرهنگی به یکدیگر را ایفا میکند (۲۰۰ پرونده در دستور کار است).
ثبت جهانی ۵ عنصر ناملموس خوشنویسی، یلدا (چله)، مهارت ساختن و نواختن ساز عود، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی و هنر سوزن دوزی ترکمن در اجلاسیه شهر رباط کشور مغرب و ارتقای جهانی ایران به رتبه ششم در فهرست جهانی ناملموس یونسکو در سال بدون سهمیه ملی ایران، از جمله اقدامات مهم در حوزه ثبتهای جهانی بود که به انجام رسید.
تدوین و ارسال ۲ پرونده جهانی میراث فرهنگی ملموسِ «منظر فرهنگی ماسوله» و «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» و ارزیابی میدانی و دفاع اولیه از یکی از بزرگترین پروندههای ثبت سریالی جهان با عنوان «۵۶ کاروانسرای ایرانی» و همچنین تدوین و ارسال ۷ پرونده میراث فرهنگی ناملموس شامل افطاری و باورهای اجتماعی و فرهنگی، هنر تذهیب، برنامه ملی زیارت رضوی و جشن سده برای سال میلادی ۲۰۲۳ و جشن مهرگان، هنر ساختن و نواختن رباب و تولید سنتی گلاب و باورهای اجتماعی فرهنگی وابسته با آن برای سال میلادی ۲۰۲۴ به یونسکو از جمله اقدامات اساسی در حوزه ثبت آثار و عناصر فرهنگی در یونسکو میباشد ضمناً در حوزه ثبت در فهرست میراث جهان اسلام نیز این معاونت، همکاری و مشارکت بایسته را با آیسسکو بعمل آورده است.
(سوم) توسعه کیفی و کمی موزهها به عنوان یک رسانهی صادق که فرهنگ و تمدن این سرزمین را معرفی میکنند و نقش تعیینکنندهای در ارتقای سواد میراثی جامعه و اتصال نسل حاضر به ریشههای هویتی این سرزمین دارند.
افزایش ۵۳ موزه در کشور شامل ۱۰ موزه وابسته به وزارتخانه، ۲۶ موزه خصوصی و ۱۷ موزه غیروابسته و ارتقای تعداد کل موزههای کشور به ۸۲۹ موزه شامل ۲۶۲ موزه وابسته، ۳۲۳ موزه غیروابسته، ۲۰۹ موزه خصوصی و ۳۷ موزه مشارکتی از جمله اقدامات این معاونت در حوزهی مأموریتی موزههای کشور است.
همچنین تصویب و آغاز پروژه طرح توسعه موزه ملی در میدان مشق و تبدیل این میدان و ساختمانهای تاریخی پیرامونی آن به بزرگترین میدان موزهای که در حال تحقق است. این طرح از سال ۱۳۸۲ تاکنون به انجام نرسیده بود. با تحقق این طرح ایران دارای بزرگترین میدان موزهای در خاورمیانه و قطب توریسم و گردشگر خواهد شد و موزه ملی این امکان را پیدا میکند که سه ملیون شئ در اختیار را به نمایش عموم بگذارد.
اقدام به تأسیس موزه مشروطه و موزه امیرکبیر در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان و موزه عصر انقلاب در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران از دیگر اقدامات قابل توجه است.
(چهارم) توسعه مرجعیت معاونت میراث فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی از جمله وظایف معاونت میراث فرهنگی میباشد که در سالهای اخیر توجه کمتری به آن شده بود و در این راستا مواردی که بیان خواهد شد به انجام رسید:
احیا مرکز منطقهای میراث ناملموس تهران به عنوان مرکز مطالعات منطقهای برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای مرکزی و غربی تحت نظارت یونسکو و تصویب موافقتنامهی تمدید فعالیت مرکز مطالعات منطقهای پاسداشت از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در مجلس شورای اسلامی و لازمالاجرا کردن موافقتنامه پس از چهار سال تعلیق و احیا و تثبیت فعالیت مجدد در سطح منطقهای و بینالمللی و همچنین برگزاری پنجمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقهای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و دریافت کرسی ریاست شورای حکام مرکز مطالعات منطقهای یونسکو با کسب آرای موافق کلیه کشورهای عضو شورای حکام از جمله اقدامات مهمی بود که در ماههای گذشته به انجام رسید.
استرداد ۳۰ شیء تاریخی فرهنگی نظیر سنگ نگاره ساسانی از انگلستان از جمله مواردی است که در حوزه موزههای کشور به انجام رسیده است.
۱۷۰۰۰ شیء فرهنگی تاریخی نیز در ماههای آینده از آمریکا استرداد خواهد شد.