به گزارش مهدنو به نقل از خبرنگارحوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محدودیتهای کرونایی حد و مرز نمیشناسد، از همان ابتدا این محدودیت در اصناف و حتی جادهها هم اجرا شد با این حال کماکان افرادی وجود دارند که قصد دور زدن این محدودیتها را داشته باشند و برایشان سلامتی و قانون هم جایگاهی نداشته باشد، امروز در این گزارش صحبت ما از جادههایی است که همچنان خاطرات مسافران را به تصویر میکشند و بسیاری از مردم معتقدند که «جریمهشدن برای یک مسافرت چند روزه چیزی نیست و با آن مشکلی هم نداریم»؛ میزان این جریمهها هم با توجه به رنگ هر شهر متفاوت است از ۲۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان! بستگی به نوع تخلف شما دارد…! در تمام دنیا دولتها برای کاهش خطر ابتلا به کرونا و قطع زنجیره انتقال این ویروس محدودیتهای کرونایی اعمال کرده اند اما اگر مردم به این باور نرسیده باشند که خطر ابتلا به این ویروس در کمین آنها است و قوانین محدودیتها را رعایت نکنند کرونا کنترل یا ریشه کن نخواهد شد.
با توجه به شواهدات، محدودیتهای ترددی آنطور که باید توسط مردم رعایت نمیشود و در مواقعی حتی دیده میشود که مسیرهای فرعی را برای سفر خود انتخاب میکنند و سوال اینجاست که آیا بهتر نیست میزان جریمهها افزایش پیدا کند و یا نوع جریمهها دستخوش تغییر شود؟ زیرا با این وضعیت نه تنها موج چهارم کرونا از بین نمیرود بلکه باید میزبان موج پنجم این ویروس ناخوانده هم باشیم، با اینکه اعمال محدودیتهای کرونایی به منظور کاهش تردد و قطع زنجیره انتقال کرونا برای سلامت جمعی است ولی برخی افراد که تنها به اجرای خواستهای خود میاندیشند.
در این میان با توجه به عید سعیدفطر و هجوم مردم به شهرهای دیگر، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد که محدودیت های ترافیکی عید فطر طبق مصوبه ستاد ملی کرونا در ۱۸۹۶ نقطه کشور با ۴۴۶ دوربین نامحسوس اجرا خواهد شد، همکاران بنده ابتدا به رانندگان به صورت لسانی تذکر میدهند و در صورت استنکاف رانندگان، قطعا بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا با آنها برخورد خواهد شد و اعمال قانون صورت میگیرد همچنین امیدواریم مردم دستورالعملهای بهداشتی و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اجرای محدودیتهای تردد ویژه عید فطر را رعایت کنند تا با حداقل ترددها مواجه شویم البته در ادامه سرهنگ شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک راهر ناجا هم تاکید کرد که ناوگان حمل و نقل عمومی کالا، بار و مسافر و وانت بارهایی که در امر جابجایی بار فعالیت دارند، از این محدودیت مستثنی هستند.
افزون بر این، علیرضا زرهشناس جامعهشناس در رابطه با رفتار شهروندان برای دور زدن قانون معتقد است که در این دوران برخی بیماری را بسیار جدی گرفتهاند و حتی تا مرز وسواسهای روانی پیش رفتند و برخی از همان ابتدا زندگی عادیشان را داشتند. طبق نظرسنجی که شهرداری تهران انجام داده است، اکثریت شهروندان نسبتبه این بیماری ترس دارند و دستورالعمل ها را رعایت میکنند، اما عدهای نیز هستند که موضوع چندان برایشان جدی نیست. اما سرانجام موضع مسئولان درپی آمارهای مرگومیر نیز تغییر کرد. در همان راستا هم نگاه و رویکرد مردم نیز متفاوت شد همچنین قانون از الزاماتی برخوردار است؛ ازجمله تحکم و محدودیتها که همگی در راستای نظم و انضباط اجتماعی هستند، اما برای بسیاری از شهرندان بهمعنی تضییع حقشان است.
با توجه به این تخلفات و بیتوجهیهای مردم، بهتر است بدانند که رعایت نکردن قوانین محدودیت های کرونایی نوعی زرنگی نیست بلکه گول زدن خود و افتادن در دام بیماری و به خطر انداختن جامعه است، مردم باید به این باور برسند که کادر درمان به تنهایی قادر به مبارزه با این بیماری نیست همچنین اهمیت ندادن به هشدارها و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی نوعی بی تفاوتی نسبت به همنوع است. اما لازم است که پلیس راهور هم در محدودیتهای خود تغییراتی ایجاد کند تا تمامی شهروندان این جریمهها را به سادگی نپذیرند و از آن عبور نکنند زیرا جریمههای کنونی بازدارنده نیست.
اگر تنها به یک جمله اعتقاد داشته یاشیم و آن را برای خودمان جدی تلقی گنیم، شاید دیگر شاهد انجام تخلفات و دور زدن قانون نباشیم و آن این است که «دور زدن قوانین محدودیت های مقابله با کرونا دور زدن زندگی و کوتاه کردن مسیر زندگی با وجود خطر ویروس کرونا است».