تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
5

چاووش‌اوغلو: ترکیه هیچ اطلاعاتی دال بر مداخله روسیه در انتخابات ندارد

  • کد خبر : 3939
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۵:۴۰
چاووش‌اوغلو: ترکیه هیچ اطلاعاتی دال بر مداخله روسیه در انتخابات ندارد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که مقامات ترکیه «هیچ اطلاعاتی» در مورد تلاش طرف روسی برای تأثیرگذاری بر انتخابات این کشور در دست ندارند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، اظهارات روز یکشنبه مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به دنبال ادعای کمال قلیچداراوغلو، نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون ترکیه علیه روسیه مطرح شد. […]

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که مقامات ترکیه «هیچ اطلاعاتی» در مورد تلاش طرف روسی برای تأثیرگذاری بر انتخابات این کشور در دست ندارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، اظهارات روز یکشنبه مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به دنبال ادعای کمال قلیچداراوغلو، نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون ترکیه علیه روسیه مطرح شد.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی هابرترک گفت: «آقای قلیچداراوغلو تهدیدهایی را علیه روسیه مطرح کرد. خراب کردن روابط با هر کشوری بدون هیچ دلیلی اشتباه است. از او پرسیدیم که آیا مدرک یا اطلاعات مشخصی دارد یا خیر. از او خواستیم آن را به اشتراک بگذارد. او پاسخ داد که “چنین برداشتی در مورد اقدامات طرف روسی دارد”. ما هم چنین اطلاعاتی دریافت نکردیم. رهبر مخالفان باید بسیار جدی‌تر باشد.»

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که اگر کسی اطلاعاتی در مورد هرگونه مداخله در انتخابات دارد، باید آن را با دولت آنکارا در میان بگذارد. او افزود: «در غیر این صورت، این پروپاگاندای تبلیغاتی است. صرف اینکه یک شخص، برداشت یا تصوری دارد، هیچ کشور دیگری نباید هدف قرار گیرد.»

در ۱۱ مه، قلیچداراوغلو در توییتی به زبان روسی از مسکو خواست تا در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه دخالت نکند. او مدعی شد که روسیه پشت برخی «توطئه‌ها و سوابق» افشا شده در ترکیه است. در واکنش به این ادعاها، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه شایعاتی در مورد دخالت احتمالی مسکو در انتخابات ترکیه را تکذیب کرده و گفت که چنین ادعاهایی توسط «دروغگویان» منتشر می‌شود.

سخنگوی رسمی کرملین، در واکنش به اظهارات قلیچداراوغلو در خصوص مداخله ادعایی روسیه در انتخابات، گفته بود که مسکو «در سیاست داخلی و روند انتخاباتی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند.»

بیشتر بخوانید:   پنج هدف عملیات نیروی‌دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس / قانون سوم سپاه پاسداران علیه قانون جنگل آمریکایی!

او با بیان اینکه ترکیه کشوری قدرتمند و دارای حاکمیت است که می‌تواند روند انتخاباتی شفاف را تضمین و از اقدامات غیرقانونی جلوگیری کند، گفت: «روسیه با علاقه فراوان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را دنبال می‌کند.»

ترکیه در ۱۴ مه شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بود. در رابطه با پارلمان، اکثر کرسی‌ها به حزب حاکم عدالت و توسعه رسید که بنیانگذار آن رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه است. در مورد انتخابات ریاست جمهوری هم، هیچ یک از سه نامزد نتوانستند بیش از ۵۰ درصد از آراء را کسب کنند و انتخابات به دور دوم کشیده شده که قرار است ۲۸ مه برگزار شود. در دور دوم، قلیچداراوغلو به مصاف اردوغان می‌رود.

مولود چاووش‌اوغلو همچنین اظهار کرد که مذاکرات آنکارا با مسکو در خصوص کاهش قیمت گاز توسط روسیه هیچ ارتباطی با انتخابات ترکیه ندارد.

چاووش‌اوغلو در گفت‌وگو با شبکه هابرترک گفت: «قیمت گاز بسیار افزایش یافته است، البته ما تخفیف می‌خواهیم و در حال مذاکره با همه طرف‌ها از جمله درخصوص گاز جمهوری آذربایجان هستیم.»

وی افزود: «ما در حال بحث هستیم که چه مقدار از آن (مقادیر گاز) برای ما باقی می‌ماند و چه مقدار از آن به اروپا می‌رود؟ در مورد انتخابات چطور؟ انتخابات سر جای خودش است و زندگی ادامه دارد.»

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در سوم مه از توافق با شرکت روسی “گازپروم” خبر داد که شامل تعویق بخشی از پرداخت گاز به دلیل افزایش شدید قیمت سوخت آبی در سال گذشته است.

لینک کوتاه : https://mahdno.ir/?p=3939

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.