۱۴۰۳-۰۲-۰۶ ۳:۰۷ ق.ظ

وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در یک نگاه

سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات و روند رسیدگی به صلاحیت وزاری پیشنهادی گفت: ما منتظر بودیم که اسامی وزرای پیشنهادی دولت رسما به مجلس معرفی شود و فهرست اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم رأس ساعت ۱۳:۳۶ امروز به صورت رسمی به مجلس واصل شد؛ البته این فهرست در روز شنبه اعلام وصول خواهد شد.

موسوی بیان کرد: پس از اعلام وصول فهرست وزرا در جلسه شنبه آینده کمیسیون‌های تخصصی به مدت یک هفته این فهرست را بررسی کرده سپس جلسات رأی اعتماد در مجلس برگزار خواهد شد. جلسات رأی اعتماد وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا خواهد بود.

در ادامه این گزارش به خلاصه‌ای از زندگی‌نامه وزرای پیشنهادی می‌پردازیم:

 

وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در یک نگاه

وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در یک نگاه

محمدعلی زلفی‌گل ، وزیر علوم

محمدعلی زلفی‌گل متولد ۱۳۴۵ در آشتیان است وی استاد شیمی، رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا و همچنین قائم‌مقام سابق بنیاد ملی نخبگان بود. او در صدر فهرست پراستنادترین محققان ایرانی موسسه ISI قرار دارد و تا کنون بیش از ۵۰۰ مقاله ISI نوشته‌است. یکی از خیابان‌های شهر همدان به اسم او نام‌گذاری شده‌است. او یکی از برگزیدگان چهارمین دوره جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۴ است.

زلفی‌گل در مقطع دکترا نیز به عنوان دانشجوی دکترای نمونه دانشگاه شیراز انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفت بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی دکترا، در دانشگاه بوعلی سینا به عنوان استادیار مشغول به تدریس و تحقیق شد.

مرتبه علمی زلفی‌گل به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۴ به رتبه‌های علمی دانشیاری و استادی ارتقا یافت. از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمیدان برجسته زیر ۴۰ سال کشور در گرایش شیمی آلی، انتخاب و جایزه دکتر ارشیا آزاد به وی اهدا شد.

از سال ۱۳۸۳ نام ایشان در لیست یک درصد دانشمندان پر استناد رشته شیمی جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع شد. انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۹۲ ایشان را به عنوان شیمیدان برجسته گرایش شیمی آلی کشور انتخاب نموده و مورد تقدیر قرار داد. سال‌های متعدد پژوهشگر برتر دانشگاه، استان و همچنین نه سال متوالی استاد برتر آموزشی گروه شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا را در کارنامه علمی خود دارد.

زلفی گل در جنگ تحمیلی دچار عارضه شیمیایی شده و هم اکنون جانباز شیمیایی محسوب می‌شود. به اعتقاد بسیاری از سیاسیون در دولت سیزدهم مسئولیتی همچون وزارت علوم را بر عهده خواهد گرفت.

محمدرضا قرایی آشتیانی، وزیر دفاع

محمدرضا قرایی آشتیانی متولد سال ۱۳۳۹ تهران و فرمانده نظامی ایرانی است، که هم‌اکنون بعنوان جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح فعالیت می‌کند. وی در سال ۱۳۵۸ به عضویت ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای نیروی زمینی ارتش بود. قرایی دوره کارشناسی را در دانشکده افسری امام علی، دوره دافوس را در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا و دوره دکتری مدیریت دفاعی را در دانشگاه عالی دفاع ملی طی نموده است.

قرایی آشتیانی در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش بود و از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ بعنوان جانشین فرمانده کل ارتش فعالیت می‌کرد. وی در سال ۱۳۸۷ به ستاد کل نیرو‌های مسلح منتقل شد و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ معاونت بازرسی ستاد کل نیرو‌های مسلح را برعهده داشت.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی

سید جواد ساداتی نژاد متولد ۱ تیرماه ۱۳۵۱ از شهر کاشان است. وی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، سیاستمدار اصولگرا و نماینده دوره دهم و هم اکنون دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی است. ساداتی نژاد با کسب ۸۸ هزار و ۹۴۶ رای از مجموع ۱۱۹هزار رای معادل ۶۵.۶ درصد آرا به دور یازدهم مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد.

مسئولیت در وزارت علوم برای وی فرصتی بود که با قوانین، نحوه تصویب بودجه، ساز و کار فعالیت مجلس و اختیارات نمایندگان آشنا شود. وی در فروردین ۱۳۹۲ به عنوان معاون اداری و مالی دانشگاه تهران و سپس به عنوان معاون توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران منصوب شد. یکی از مهمترین اقدامات وی در این دوره، فعال سازی سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران با هدف تامین منابع مالی دانشگاه و تاسیس بنیاد حامیان دانشگاه تهران با هدف جذب کمک‌های مردمی برای توسعه زیرساخت‌های این دانشگاه بوده است.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت

بهرام عین اللهی متولد ۱۳۳۷ در شهر تهران است. وی دارای فوق تخصص قرنیه وسگمان قدامی چشم وتخصص چشماز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است. اگر بخواهیم به سوابق وی نگاهی بیندازیم شامل؛ رئیس قطب چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مسئول کمیته جذب دانشجویی جهاد سازندگی در شورای انقلاب فرهنگی، معاون درمان بهداری کل سپاه، معاون آموزشی، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، رئیس دفتر نظارت و ارزیابی معاونت آموزشی/ وزارت بهداشت، مشاور سازمان بین‌المللی آموزش پزشکی WFME، دبیر انجمن آموزش علوم پزشکی ایران، است.

عین اللهی پیش از این عضو هیئت ممتحنه بورد تخصصی چشم پزشکی، شورای عالی مرکز تحقیقات چشم پزشکی، شورای عالی استعداد‌های درخشان وزارت بهداشت، هیئت مدیره بانک چشم جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی (LMSRC)، عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد

محمدمهدی اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ در کبودرآهنگ همدان، از طلاب دانش‌آموختۀ مدرسۀ عالی شهید مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران است.

اسماعیلی از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسی باسابقه و از چهره‌های فرهنگی و علمی نخبۀ جبهۀ انقلاب است؛ دکتر اسماعیلی فعالیت‌های فرهنگی جدی خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریۀ فرهنگی‌اجتماعی در دهۀ هفتاد آغاز کرده است؛ وی از جملۀ مدیران تحول‌گرای راهبردی سازمان صداوسیما در جایگاه‌های مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکز افکارسنجی سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانۀ سازمان صداوسیما به عنوان یک ساختار فرهنگی‌اجتماعی پویا و نویدبخش تحول رادیو و تلویزیون بوده است.

بیشتر بخوانید  «شکست‌ اسف‌بار» آمریکا در یک رزمایش

اسماعیلی بعد از سال‌ها فعالیت فرهنگی و اجتماعی و رسانه‌ای، در دولت نهم به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه و همچنین معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و سپس در دولت دهم به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان به‌کار گرفته شد؛ راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی در استان اصفهان، سازماندهی و پیشتیبانی از اهالی فرهنگ، تشکل‌ها، مؤسسات و مراکز فرهنگی و هنری از جملۀ مهم‌ترین اقدامات او در دورۀ مسئولیت در استانداری اصفهان بود؛ الگوی اقدامات فرهنگی، هنری این معاونت در همان سال به‌عنوان سند الگوی فعالیت‌های فرهنگی‎هنری و اجتماعی در وزارت کشور تدوین و به همۀ استان‌های کشور ابلاغ شد؛ مهدی اسماعیلی جزو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد در زمان وزارت دکتر صفارهرندی و عضو هیئـت مؤسس مؤسسات فرهنگی مهم و پویایی، چون مؤسسۀ طلوع حق، مؤسسات پایش و افکارسنجی فرهنگی‌اجتماعی و مراکز رسانه‌ای مؤثری بوده است.

در زمان تولیت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در آستان قدس رضوی، دکتر اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و همچنین رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس فعالیت‌های فرهنگی خود را ادامه داد؛ همچنین با انتخاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قوۀ قضائیه از سوی رهبر معظم انقلاب، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه و همچنین نمایندۀ ایشان در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد.

تسلط محمد مهدی اسماعیلی بر منظومۀ فکری فرهنگی و سیاسی مقام معظم رهبری وی را به چهره‌ای آشنا در هم‌اندیشی‌ها و همایش‌های فرهنگی جبهۀ انقلاب و همچنین در بین استادید دانشگاه‌های مختلف کشور تبدیل کرده است. به‌طوری که با طراحی و برگزاری بیش از هفتاد دورۀ کارگاه‌های دانش‌افزایی برای اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در طول این سال‌ها و در جمع‌های مختلف جوانان از جمله در ادروها، نشست‌ها و همایش‌های دانشگاه‌ها، با بیش از صد‌ها مقالۀ علمی و سخنرانی‌های مختلف نقش بسزایی در تبیین مبانی گفتمان فرهنگی، فکری و سیاسی انقلاب اسلامی، حضرت امام ره و مقام معظم رهبری داشته است.

معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و تولید بیش از سیصداثر مهم در حوزۀ تاریخ با کادرسازی و به‌کارگیری از ظرفیت‌های اهالی پژوهش و قلم، راه‌اندازی همایش‌های چندگانه و اثرگذار مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی در حوزۀ کتاب و ادبیات، عضو هیئت مؤسس و شورای سیاست‌گذاری جایزۀ ادبی شهید اندرزگو، مشاور عالی مجمع ناشران انقلاب اسلامی و همچنین تألیف چندین اثر روایی‌تاریخی، پژوهشی و سیاسی و نگارش مقالات فکری، فرهنگی و سیاسی بسیاری، از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و فکری دکتر محمدمهدی اسماعیلی در طول این سال‌ها بوده است.

وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در یک نگاه

سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت

سید رضا فاطمی امین در سال ۱۳۵۳ در شاهرود به دنیا آمده و در حال حاضر به همراه خانواده اش در مشهد زندگی می‌کند، وی تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۷۱ در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد شروع کرد و دکتری مدیریت راهبردی دانش دارد. بعد از اتمام تحصیلات به یکی از فعالان اجتماعی و سرشناس مدیریتی کشور تبدیل شد که سوابق اجرایی بسیار زیادی را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

از سوابق اجرایی او می‌توان به عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد و جدیدترین سمتی که بر عهده ویقرار گرفته است قائم مقام آستان قدس رضوی می‌باشد که توسط رئیسی به این سمت منصوب شده است و جایگزین بختیاری شد.

جواد اوجی، وزیر نفت

جواد اوجی متولد سال ۱۳۴۵ در شیراز است. وی دارای مدرک تحصیلی لیسانس مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت اهواز است.

سوابق اجرایی وی شامل؛ مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت انرژی گستر سینا، مدیر عامل گروه اقتصاد مفید (زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاکنون، مدیر عامل و نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ توسعه پترو مفید (زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، رئیس هیئت مدیره هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (زیرمجموعه هلدینگ تاپیکو (شستا)، رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی توسعه گاز ایران، عضو هیئت رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، رئیس هیئت مدیره نظارت بر تولید و پالایشگاه‌های گازی، عضو هیئت امنای دانشگاه صنعت نفت، مدیر عامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، معاونت فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، رئیس مهندسی نفت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، کارشناس ارشد ارزیابی مخازن نفت و گاز نفت مناطق مرکزی، کارشناس ارشد مخازن نفت و گاز اداره مهندسی نفت مناطق نفت خیز جنوب اشاره کرد.

امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری

امین‌حسین رحیمی متولد سال۱۳۴۷ در ملایر است. وی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه است. همچنین پیش از این نماینده مردم شهرستان ملایر در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و دادستان دیوان محاسبات کشور در مجلس نهم بود.

رحیمی توانست در هشتمین دوره انتخابات مجلس با مجموع ۳۴ هزار و ۳۴۳ رأی از ۱۰۵ هزار و ۳۵۲ آرای مأخوذه به عنوان نماینده اول مردم شهرستان ملایر به مجلس هشتم راه یابد.

تحصیلات وی، کارشناس ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران است. او عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هشتم، سخنگوی این کمیسیون و عضو هیئت تطبیق و بررسی مصوبات دولت با قوانین بود.

بیشتر بخوانید  «دولت سایه» اسم رمز برای شانه خالی کردن از پاسخگویی/ اصلاح طلبان پروژه انتخاباتی خود را کلید زدند

امین‌حسین رحیمی در تیر ماه سال ۱۳۹۱ به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و تصویب نمایندگان مجلس به عنوان دادستان دیوان محاسبات کشور انتخاب شد و پس از گذشت یک سال وکلای ملت در شهریور ماه ۱۳۹۲ با ۱۷۹ رأی موافق از مجموع ۱۹۰ آرای مأخوذه، امین‌حسین رحیمی را به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات برگزیدند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات

عیسی زارع‌پور متولد ۱۳۵۹ است. وی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است. زارع پور لیسانس خود را از دانشگاه رازی (رشته مهندسی کامپیوتر- نرم افزار)، فوق لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف (رشته مهندسی کامپیوتر- نرم افزار) و دکتری خود را در رشته مهندسی کامپیوتر – گرایش شبکه‌های رایانه‌ای از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا دریافت کرده‌است.

زارع‌پور دو دوره پسادکتری را نیز در دانشگاه‌های نیو ساوت ولز استرالیا و صنعتی شریف در حوزه نسل جدید شبکه‌های رایانه‌ای گذرانده است و از سال ۱۳۹۶ عضو هیئت علمی گروه شبکه‌های رایانه‌ای دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت است. حوزه کار وی نسل جدید شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنت اشیا است.

وی در ۲۶ سالگی به ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و در سال ۱۳۸۹ به عنوان مدیر نمونه وزارت فرهنگ و bb ارشاد اسلامی انتخاب شد. او در این مقام برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال را برعهده داشت.زارع پور سوابق علمی و پژوهشی متعددی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات دارد که از آن جمله می‌توان به انتشار ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی به زبان انگلیسی در نشریات و کنفرانس‌های بین المللی در حوزه نسل جدید شبکه‌های رایانه‌ای و دریافت چندین جایزه علمی و پژوهشی بین المللی اشاره کرد.

سید ابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضائیه ایران در اسفند ۱۳۹۸ زارع‌پور را به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه منصوب کرد. وی در طی مدت کوتاه مدیریت خود در قوه قضائیه با راه اندازی ده‌ها سامانه و خدمت الکترونیک قضایی جدید، بستر‌های لازم برای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی و سرعت بخشیدن به روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی را فراهم کرده است. از جمله اقدامات ماندگار زارع پور برای عموم مردم آنلاین کردن گرفتن گواهی عدم سوءپیشینه بود که تا پیش از این، گرفتن آن هفته‌ها طول می‌کشید.

سید حمید سجادی هزاوه ، وزیر وزرش و جوانان

سید حمید سجادی هزاوه متولد ۱ فروردین ۱۳۴۸ در تهران دونده سابق دو‌های استقامت است. در دوران فعالیت خود رکورد تقریباً تمامی رشته‌های دو‌های نیمه‌استقامت و استقامت ایران را در اختیار داشت. از این میان رکورد‌های ایران در ۳۰۰۰ متر با مانع، ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰۰ متر و دو‌های داخل سالن ۱۵۰۰ متر و ۳۰۰۰ متر همچنان به نام حمید سجادی ثبت شده است.

رشته تخصصی حمید سجادی ۳۰۰۰ متر با مانع بود. وی در این رشته یک بار مدال طلای قهرمانی آسیا (۱۹۹۱ کوالالامپور)، چهار بار مدال برنز قهرمانی آسیا و یک مدال نقره در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک را کسب کرد. مدال نقره وی در بازی‌های آسیایی بانکوک در حالی به دست آمد که وی در اواسط مسابقه هنگام پرش از روی یکی از موانع به زمین افتاده بود، اما در ادامه توانست عقب ماندگی خود را جبران کند.

او در اواخر خرداد ۱۳۹۰ از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای کسب رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اما با ۱۳۷ رأی مخالف نتوانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند.

احمد وحیدی، وزیر کشور

احمد وحیدی متولد ۱۳۳۷ شیراز) فرماندهٔ نظامی و سیاست‌مدار ایرانی است، که هم‌اکنون به‌عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می‌کند، همچنین ریاست دانشگاه عالی دفاع ملی را برعهده دارد.

وی دانش‌آموختهٔ کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکتری مطالعات استراتژیک از دانشگاه امام صادق است. او از ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ معاون اطلاعات ستاد مشترک سپاه بود و در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ فرماندهی نیروی قدس را برعهده داشت.

وحیدی در دولت هشتم از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ معاون طرح و برنامهٔ وزیر دفاع و در دولت نهم از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ قائم‌مقام وزیر دفاع بود. وی در دولت دهم، از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح فعالیت می‌کرد. او در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی بود.

سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت اطلاعات سید اسماعیل خطیب است سوابق کاری و اجرایی حجه الاسلام و المسلمین خطیب، حضور در بدنه مدیریتی دفتر مقام معظم رهبری، مشاور عالی و سرپرست حراست آستان قدس رضوی و ریاست حفاظت اطلاعات قوه قضائیه برای مدت ۸ سال از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ دیده می شود.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو

علی اکبر محرابیان متولد سال ۱۳۴۸ در شهرستان خوانسار است وی سیاست‌مدار دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم اقتصادی از دانشگاه تهران و مهندس عمران دانشگاه علم و صنعت و دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در دولت دهم و رئیس ستاد مهر ماندگار کشور و وزیر صنایع و معادن در دو کابینه محمود احمدی‌نژاد بوده‌است.

وی در مرداد ۱۳۸۶ پس از استعفای علیرضا طهماسبی از وزارت صنایع در دولت احمدی‌نژاد به این سمت منصوب شد و پس از انحلال این وزارتخانه از کابینه خارج شد.

محرابیان مدیر فروشگاه شهروند و معاون سیما چوب در دوران شهرداری احمدی‌نژاد بوده و سابقه اداره یک شرکت خصوصی سدسازی و فروشگاه رفاه را دارد. علی رغم وجود حساسیت‌های فراوان درباره انتخاب وزرای کابینه دهم، احمدی‌نژاد دورباره او را برای عضویت در کابینه دهم به مجلس معرفی کرد.

بیشتر بخوانید  در کانادای مدعی، بازهم گور جمعی کودکان کشف شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر وزارت خارجه

امیرعبداللهیان دارای مدرک دکترای روابط بین الملل از دانشگاه تهران است؛ او تاکنون کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، معاون اداره اول سیاسی خلیج فارس وزارت امور خارجه، معاون دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور عراق، معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین، مدیر کل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، مشاور وزیر امور خارجه و دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بوده است.

کتاب‌های «استراتژی دوگانه آمریکا»، «دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق»، درج مقالات علمی در مجله «سیاست خارجی» چاپ وزارت امور خارجه، درج مقالات علمی و تحقیقی در مجله «علمی» دانشگاه تهران از جمله مواردی است که امیرعبداللهیان به رشته تحریر درآورده است. وی همچنین در دانشکده وزارت امور خارجه تدریس و با دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، علامه و دفاع ملی نیز همکاری دارد.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد

سید احسان خاندوزی به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در دولت سیزدهم، از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. وی پژوهشگر و سیاستمدار اصولگرا ایرانی است. او هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است.

خاندوزی توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۸۰۱ هزار و ۶۹۶ رای، به عنوان نفر هفتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران انتخاب شد.

او دارای دکترای اقتصاد است و سابقه مدیرکلی اقتصادی مرکزی پژوهش‌های مجلس و کارشناسی کمیسیون اقتصاد کلان و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد.

حسین باغ‌گلی، وزیر آموزش و پرورش

باغ‌گلی از مدیران جوان و متولد ۱۳۵۷ ، دارای مدرک فلسفه تعلیم و تربیت است همچنین در شرایط کنونی مدیریت مجموعه مدارس امام رضا علیه السلام در مشهد را بر عهده دارد.

باغ‌گلی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و از فعالان حوزه تعلیم و تربیت اسلامی است و در کارنامه پژوهشی اش تبیین عوامل مرتبط با نگرش دانش آموختگان به پدیده اشتغال (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)، یادگیری مبتنی بر پروژه؛ رویکردی موثر در تربیت دینی,  آینده آموزش عالی: دانشگاه های نسل چهارم,  نقش حجاب در سلامت روان و … را دارد.

او همچنین عضو هیئت مدیره مؤسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی بوده و رییس هیئت مدیره مؤسسه غیر تجاری اندیشه ورزان جوان شهر بهشت هم است و اکنون منتظر است تا بهارستانی او را به عنوان دیگر وزیر آموزش و پرورش انتخاب می‌کنند یا خیر.

عزت الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی

عزت‌الله ضرغامی در ۶ اسفند ۱۳۳۸ به دنیا آمد. خانواده او از شهر دزفول، در استان خوزستان به تهران مهاجرت کرده بودند و پدرش کارمند شرکت ملی نفت ایران بود.

او هم‌اکنون به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند. علاوه بر این ضرغامی به مدت ۱۰ سال، در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت. او یکی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود که در اشغال سفارت آمریکا نقش داشت.

ضرغامی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۶۱ در سپاه پاسداران و در برنامه رادیویی آن آغاز کرد. او از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد در امور مجلس بود و از ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ نیز معاونت امور سینمایی وزیر فرهنگ را برعهده داشت.

در دولت هفتم به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح منتقل شد و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ معاون وزیر دفاع در امور مجلس آن وزارت بود. سال ۱۳۷۹ در دوره ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیما، به معاونت امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این جایگاه فعالیت کرد.

حجت عبدالملکی، وزیر رفاه

حجت عبدالملکی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در لیست پیشنهادی دولت به مجلس بود؛ او دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان بوده و بعد از اتمام دوره تحصیل خود در دانشگاه های امام صادق (ع) علامه طباطبایی و اصفهان مشغول به تدریس شد و در دولت نهم به عنوان مشاور وزیر اقتصاد فعالیت خود را دنبال می‌کرد.

عضویت در هیئت مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، عضویت در شورای فقهی صنعت بیمه مرکزی، دبیری علمی همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی، دبیری سمینار بین المللی بازنگری در گزارش توسعه جهانی، نماینده ایران در اجلاس بین المللی بانک جهانی، مدیریت بنیاد دانشنامه اقتصادی اسلامی و معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از دیگر سوابق حجت عبدالملکی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی

رستم قاسمی متولد سال ۱۳۴۳ در شهر سرگاه است. نظامی و سیاست‌مدار اصولگرای ایرانی است که در دولت دهم از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر نفت فعالیت می‌کرد. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران آموزش راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۹۴ است. وی فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ در سپاه پاسداران آغاز کرد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود. او در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود.

وی همچنین در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ به عنوان وزیر پیشنهادی در جایگاه وزارت راه و شهرسازی از سوی سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهور سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.