۱۴۰۳-۰۲-۰۵ ۹:۲۴ ب.ظ

قصد اوکراین از حمله به کرملین چه بود؟

هو شیجین، سردبیر سابق روزنامه چینی گلوبال تایمز، در تحلیل خود نوشت: به نظر من، در نگاه اول هدف واقعی از این اقدام انجام موفقیت آمیز قتل نبود، این چندان مهم نیست. هدف ایجاد شوک، ایجاد اختلال در رژه آینده در میدان سرخ در روز پیروزی بر فاشیسم بود. نشان دادن این که مسکو از میدان جنگ دور نیست و جنگ بالاخره به اینجا رسیده است و در نهایت تضعیف باور جامعه روسیه به پیروزی.

هو شیجین در ادامه گفت که از زمان آغاز درگیری، روسیه حملات هوایی به زیرساخت‌ها و مراکز فرماندهی مهم اوکراین انجام داده اما هرگز حملات هوایی به دفتر زلنسکی انجام نداده است.

اکنون باید توجه شود که آیا طرف روسی به دفتر زلنسکی حمله خواهد کرد یا نه. هو شیجین معتقد است که جنگ وارد مرحله غیرقابل کنترل‌تری شده که سخت تر می شود و تلفات هر دو طرف افزایش می‌یابد.

این کارشناس معتقد است که حمله هواپیمای بدون سرنشین به کرملین احتمالا موج جدیدی از خونریزی ها را آغاز خواهد کرد.

از سویی دیگر در تحلیل لیو هونگ روزنامه نگار معروف و معاون سردبیر مجله گلوبال متعلق به خبرگزاری شین هوا آمده است: این حمله به کرملین سیگنال بسیار بدی حاکی از این است که برخی از خطوط قرمز شکسته شده و حتی یک سری نبردهای خونین آغاز شده است.

به گفته نویسنده این مقاله، اگرچه نظر رسمی طرف روسی این است که اوکراین برای ترور پوتین اقدام کرده اما احتمال موفقیت چنین سوء قصدی بسیار اندک بوده است.

این تحلیلگر معتقد است: این بیشتر نشان دادن قدرت، توانایی خود برای حمله به کرملین، برهم زدن رژه روز پیروزی و همچنین ضربه محکمی به اعتماد مردم روسیه است.

بیشتر بخوانید  وزیر خارجه عربستان سعودی وارد تهران شد

نویسنده مقاله می‌گوید که اگرچه طرف اوکراینی اعتراف نمی‌کند که انفجارهایی را در قلمرو فدراسیون روسیه انجام داده اما در آینده تعداد آنها بیشتر و بیشتر خواهد شد و این حمله به کرملین قطعا آخرین حمله نخواهد بود.

روز گذشته کرملین اعلام کرد که کی‌یف تلاش کرد تا با هواپیماهای بدون سرنشین به اقامتگاه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حمله کند اما سامانه های روسی دو پهپاد مهاجم را از کار انداختند و در نتیجه این حمله هیچگونه تلفات جانی و مالی ببار نیامد. دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد پوتین در آن لحظه در کرملین نبود.