تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
5

بورس بین الملل؛ در انتظار تائید شورای عالی بورس/ معامله ارزی سهام، یکی از محصولات جدید

  • کد خبر : 2928
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
بورس بین الملل؛ در انتظار تائید شورای عالی بورس/ معامله ارزی سهام، یکی از محصولات جدید
مدیر اجرایی تاسیس بورس بین الملل مناطق آزاد گفت: بررسی‌های لازم در سازمان بورس انجام شده و در انتظار صدور مجوز شورای عالی بورس است تا اقدامات راه اندازی بورس بین الملل کیش انجام شود.

الهام سخایی مدیر اجرایی تاسیس بورس بین الملل مناطق آزاد  اگفت : براساس مصوبه اسفند ۱۳۹۷ هیئت وزیران، اجازه داده شد تا بورس بین الملل در مناطق آزاد تاسیس شود. در این بورس به عنوان پنجمین بورس کشور، سرمایه اولیه و تمام معاملات به صورت ارزی خواهد بود و برای راه اندازی این بورس سهامدار و سرمایه گذار خارجی خواهیم داشت.

بورس بین الملل در تداخل با بورس کالا یا انرژی نخواهد بود

او افزود: براساس فازبندی صورت گرفته، در فاز اول انتشار اوراق ارزی برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ کشور را خواهیم داشت. به مرور که شرکت‌ها به سطحی از استاندارد‌های مالی بین المللی برسند که بتوانند سهام خود را به صورت ارزی عرضه کنند، وارد فاز دوم می‌شویم و سهام شرکت‌ها را به صورت ارزی بر روی تابلوی بورس بین الملل عرضه خواهیم کرد.

سخایی در ادامه بیان کرد: از آنجایی که بستر معاملات، ارزی است این قابلیت را دارد که تمام کالا‌هایی که به کشور‌های دیگر صادر می‌شوند، از طریق این بورس عرضه شوند. این بورس به عنوان بورس بین المللی کشور اساسا تداخلی با سایر بورس‌ها نخواهد داشت، بورس‌ها مکمل هم هستند و در رقابت با یکدیگر نخواهند بود.

استقبال خارجی ها از بورس ایران در گروی حل مراودات مالی است

سخایی در پاسخ به اینکه با در نظر گرفتن شرایط بی ثبات اقتصاد کشور، آیا استقبالی از سوی سایر کشورها از این بورس خواهد شد؟ بیان کرد: در دنیای مالی و سرمایه گذاری ریسک بالاتر همراه است با انتظار بازدهی بیشتر. البته بی ثباتی در شرایط اقتصاد کشور، هیچ‌گاه نه برای شرکت‌های داخلی و نه برای فعالان بورس اعم از داخلی و خارجی، خوشایند نیست. اما به این معنا نیست که در شرایط فعلی اقتصاد، جذابیت این بازار از بین برود. چنانچه گشایشی در مراودات بانکی بین‌المللی صورت گیرد و حداقل‌های نقل و انتقالات رسمی ارز فراهم شود، قطعاً شاهد استقبال سرمایه گذاران خارجی از بورس بین‌المللی کشورمان خواهیم بود.
او افزود: آنچه که در فاز اول بورس بین الملل مدنظر داریم، تامین مالی ارزی برای پروژه‌های بزرگ کشور است؛ به نحوی که مسیر ورود منابع مالی ارزی به پروژه‌های زیر ساختی و بزرگ کشور را از طریق انتشار اوراق و سایر ابزار‌های مالی تسهیل کنیم. این امر، متفاوت از خرید و فروش و فعالیت سرمایه گذاران خارجی در معاملات بازار ثانویه است. موفقیت در فاز اول باعث رشد بازار سرمایه و ارتقای استاندارد‌های شرکتی و فراهم شدن شرایط برای ورود به فاز دوم و معاملات بازار ثانویه می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: زمانی که فعالان اقتصادی و سهامداران خارجی وارد این بازار شوند، اصول گزارش دهی و اداره شرکت‌های ما به سمت استاندارد‌های بین المللی حرکت خواهد کرد و این امر می‌تواند در بازار ثانویه و خرید و فروش سهام شرکت ها، سایر ابزار‌ها و دارایی‌های پذیرفته شده در بورس اثر مثبتی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:   بلایی که چینی‌ها سر بیت‌کوین‌بازها آوردند

سخایی در پاسخ به اینکه تصمیمات مربوط به راه اندازی بورس بین الملل در چه مرحله‌ای است؟ بیان کرد: مطالعات و بررسی‌های لازم برای راه اندازی بورس انجام شده است. برنامه کسب و کار، برنامه عملیاتی، قوانین و مقررات، دستورالعمل‌های داخلی و نحوه فعالیت بازیگران بازار در این بورس تهیه شده و به ضمیمه درخواست صدور مجوز شورای عالی بورس به سازمان بورس ارائه شده است.

او ادامه داد: بررسی‌های لازم در سازمان بورس به انجام رسیده و اکنون در انتظار صدور مجوز شورای عالی بورس است تا اقدامات تاسیس شرکت و راه اندازی بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش به انجام برسد. طبیعتا راه اندازی یک نهاد مالی بین المللی اقدام بسیار بزرگ و مهمی است و تاثیر قابل توجهی بر شرکت‌های بزرگ کشور خواهد داشت.

شرایط بین المللی نباید مانع از راه اندازی بورس بین الملل باشد

سخایی در پاسخ به این سوال که آیا با شرایط فعلی بین المللی کشور اساسا راه اندازی این بورس موضوعیت دارد؟ تصریح کرد: هم اکنون بهترین فرصت برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم است تا هر زمان به شرایط نرمال بین المللی از لحاظ مالی و سرمایه گذاری رسیدیم و با اقبال سرمایه گذاران خارجی مواجه شدیم، بستر جذب سرمایه و منابع مالی خارجی به اقتصاد کشور فراهم باشد نه اینکه در آن زمان، تازه به فکر ایجاد زیر ساخت و تاسیس بورس باشیم.

او در پایان اشاره کرد: راه اندازی یک بورس یک شبه اتفاق نمی‌افتد. کما اینکه اگر سوابق بورس‌های کشور را بررسی کنید، در هریک از آن‌ها زمان قابل توجهی برای راه اندازی، نهایی سازی و شروع فعالیت صرف شد. در مقطع فعلی ادامه اقدامات در زمینه بورس بین الملل منوط به صدور مجوز شورای عالی بورس است و بر اساس برنامه زمان بندی موجود و با گشایش حداقلی در شرایط بین‌المللی اقتصاد، فعالیت این بورس آغاز خواهد شد.

لینک کوتاه : https://mahdno.ir/?p=2928

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.